Успешен онлайн магазин в 20 лесни стъпки

Последно обновяване: 12 септември 2022

Развиването на онлайн магазин е амбициозна задача, която изисква време и усилия. Благодарение на съвременните SaaS платформи като GombaShop™, техническата част е много улеснена. Тези решения предлагат всичко необходимо за създаване на добре работещ магазин, a и са гъвкави и лесни за използване.

Но за да сте успешни, трябва да вземете предвид и други фактори освен избора на платформа. Тук ще Ви запознаем с основните 20 елемента – Вашите първи стъпки към успеха в онлайн търговията.

1. Обмислете своя бизнес план.

Без значение дали продавате офлайн или онлайн, тази стъпка е задължителна. Ако искате да имате дългосрочна перспектива за бизнеса си, трябва да си поставите измерими цели и план за поне няколко месеца напред.

Проучете избраната ниша, с какво се отличавате, как се позиционирате ценово и кои са основните Ви конкуренти. Гарантираме Ви: щом разполагате с тази информация, следващите стъпки ще са много по-лесни.

2. Изберете запомнящо се име.

Името на Вашия магазин е сред първите впечатления, които създавате. Затова то трябва да е лесно за запомняне и да дава поне насока за вида на предлаганите продукти.

Съветваме Ви да изберете и домейн, който е максимално близък до името на магазина. Стремете се да е лесен за изписване и без сложни символи.

Например: ако брандът Ви е “Happy Toys”, подходящ домейн е happytoys.bg.

3. Създайте своята бранд идентичност.

Преди да започнете да представяте продуктите си, трябва да сте убедени, че го правите по най-добрия начин. Бранд идентичността е това, което създава основната представа за вас пред клиентите. Тя Ви прави разпознаваеми, лесни за запомняне и създава авторитет. 

Доброто лого е изключително важно, но бранд идентичността съвсем не се изчерпва с него. Обмислете добре стилистиката, основните цветове на бранда си, слогана и начина на комуникация във всички канали. При необходимост се съветвайте със специалисти в сферата.

4. Открийте перфектния дизайн!

Добрият дизайн не е просто начин да впечатлите посетителите си. Той помага да представите продуктите си по атрактивен начин и да създадете добро потребителско преживяване.

Изберете дизайн, който отговаря на Вашата бранд идентичност. По-изчистен или в богата цветова гама, с ефекти или максимално опростен – изберете такъв, който представя най-добре бранда и продуктите Ви. В GombaShop™ ще откриете разнообразие от дизайни, изработени специално за онлайн магазин. Но ако имате по-специфични изисквания или искате да се откроите, винаги можете да заложите на персонално решение.

Следващата стъпка е да вдъхнете живот на дизайна си! Обновете логото, менюто, банерите и цветовата гама. Освен да персонализирате външния вид, добрите платформи предоставят възможност и да редактирате функционалностите. В някои ще откриете дори и вградена среда за разработка.

5. Помислете за SEO оптимизацията.

Посещенията от търсещи машини носят ценен трафик и потенциални купувачи. Затова е добре да се погрижите за оптимизацията за търсачки на сайта си. Не е нужно да имате технически познания, за да го постигнете – съвременните платформи като GombaShop™ разполагат с вградени SEO инструменти. С тях можете да оптимизирате заглавията, URL адресите на страниците и мета таговете.

Обърнете специално внимание и на текстовете към продуктите си. Създайте подробни и уникални описания, в които представяте характеристиките и предимствата им. Така не само ще сте полезни за клиентите, но и ще подобрите позиционирането си в резултатите за търсене.

6. Използвайте подходящите инструменти.

С подходящите маркетинг инструменти ще разкриете пълната сила на магазина си! Те ще Ви помогнат да проследявате по-добре потребителското поведение и да рекламирате на правилната таргет аудитория. Колкото по-богат “инструментариум” имате, толкова по-бързо ще отговаряте на нуждите на своите клиенти.

За развиването на магазина Ви са изключително важни добре организираният продуктов каталог, чрез който може да тагвате продукти в социалните мрежи или да ремаркетирате посетители на сайта и съществуващи клиенти. Маркетинг инструментите за анализи са просто задължителни, но има и много други, с които да подобрите услугата си: чат плъгини, плъгини за доставка, GDPR съвместимост и още… В платформата ни получавате всички тези добавки наготово, без необходимост да ги инсталирате и да доплащате допълнително! Научете повече за маркетинг инструментите.

7. Представете се на света с пълна информация.

За да направят покупка, посетителите трябва да са запознати с предимствата на продуктите Ви, Вашата мисия и това, което Ви отличава.

Не подценявайте силата на стандартните за всеки уеб сайт страници: “За нас”, “Контакти”, “Информация за доставка”. Ако ги организирате добре, ще бъдете полезни и вместо да създавате съмнение у клиентите, ще създадете доверие.

8. Рекламирайте!

Имате продукти на конкурентна цена и добре работеща платформа? Следващата стъпка е да ги представите по атрактивен начин. Когато става въпрос за онлайн магазини, рекламата е просто задължителна.

Първоначалното проучване (Стъпка 1) ще Ви е полезно, за да определите на каква аудитория да рекламирате и върху кои предимства на продуктите да се фокусирате. Тествайте кои видове реклама и кои формати работят най-добре за вас. Научете повече за стратегията за реклама.

9. Организирайте намaления и други активности.

За онлайн магазините промоциите често носят голяма част от продажбите. Те са метод, който работи за всички видове бизнеси и допринася за повече импулсивни поръчки. Организирайте редовни промоции и пробвайте различни видове: процентни намаления, безплатна доставка или подарък за по-големи поръчки. Все пак Ви препоръчваме да бъдете умерени в промоциите. Тяхната цел е да привлечете клиенти, но не и да обезценявате стойността на продукта в очите им.

Помислете и за други активности освен промоциите. Това може да са кампании за представяне на новите ви продукти и такива за ангажиране на аудиторията.

10. Осигурете качествена поддръжка.

Бъдете убедени – независимо колко добре работи сайтът Ви, посетителите винаги ще имат въпроси. А отношението към клиента често е решаващо за това дали ще направят покупка.

В социалните медии, по имейл или по телефона – бъдете отзивчиви и предоставяйте всички необходими детайли. Можете да добавите и инструменти за поддръжка като Zopim чат.

11. Интегрирайте популярните разплащателни методи.

Повече разплащателни методи означава повече потенциални продажби! Наложеният платеж все още е предпочитана опция в България, но другите средства за плащане разкриват много нови възможности. Освен картовите разплащания, набират популярност виртуалните POS терминали и услуги като PayPal и Stripe. Добавете възможно най-много опции, за да предложите избор и да гарантирате удобство на клиентите си.

12. Осигурете бързо обработване на поръчките.

Онлайн купувачът обича да има контрол над поръчките си и да знае, че те ще пристигнат бързо. Това е от съществена важност за неговата удовлетвореност. За да създадете лоялна група от клиенти, предоставяйте актуална информация за статуса на поръчките и гъвкави методи за доставка.

13. Бъдете активни в социалните медии.

Социалните медии са основен инструмент да сте по-близо до своята аудитория. Facebook, Instagram, YouTube или други: изберете канали, които са подходящи за Вашия бизнес, и бъдете активни в тях. Освен за промоции и продуктови публикации, помислете за такива, с които да поддържате интереса на аудиторията си и да ги опознаете по-добре.

14. Възползвайте се от силата на имейл маркетинга.

Изключително важен за успеха на онлайн магазина Ви, независимо какво продавате! Също като в социалните медии, в имейл активностите трябва да комуникирате редовно и да тествате кое работи най-добре.

Създайте бюлетин, в който да информирате за промоции и новости. Имейл маркетингът е много ефективен и за ремаркетинг. Ако клиентът Ви добави продукт в количката си, но не го поръча, може да му изпратите напомняне по имейл за него. Това значително ще намали незавършените поръчки и ще увеличи продажбите Ви. Друга опция е да изпратите имейл на тези, които вече са завършили поръчка – с предложение за други продукти, които може да закупят.

Очаквайте скоро от нас статия, в която ще Ви запознаем подробно с възможностите на имейл маркетинга.

15. Организирайте категориите в магазина си.

Колкото по-голям е Вашият продуктов каталог, толкова повече внимание трябва да обърнете на структурирането на магазина. Разпределете продуктите в подходящи категории и подкатегории. Изберете най-основните, които да представите в менюто и на началната страница.

Добрата организация не само ще помогне на посетителите да открият бързо търсеното, а и ще помогне за по-добро представяне в търсачките.

16. Оптимизирайте продуктовата страница.

Това е мястото, където посетителите взимат решение за покупка. Добрата продуктова страница привлича вниманието с ефектни висококачествени снимки, представящи продукта в най-добрата му светлина. Добавете също въздействащи описания и покажете на видно място цената, отстъпката и бутона за добавянето в количката. Вижте още съвети за ефективна продуктовата страница.

17. Покажете топ и препоръчани продукти.

Дайте насока на своите потребители! Виждайки кое се търси най-много, те лесно ще се ориентират и могат да се доверят на предишните купувачи, за да направят покупка.

Покажете най-търсените продукти или актуалните за сезона в слайдерите или банерите. Добра идея е и да създадете категория “Топ продукти” или “Най-търсено”.

Доказано ефективна е и опцията за свързани продукти. Под основната информация в продуктовата страница представете няколко подобни предложения, към които клиентите може да проявят интерес. Така ще им помогнете да открият най-подходящото за тях, а и увеличавате шанса те да поръчат повече от един продукт.

18. Покажете потребителски ревюта и истории.

Мненията и препоръките все още са сред най-ефективните методи за убеждаване на клиенти. Можете да поставите ревюта на началната страница или в текста към всеки продукт.

Откъде да се сдобиете с първите си мнения? Тук социалните медии са от голяма полза. Следете съобщенията и коментарите и подберете най-позитивните и описателни истории. Можете също да подканите купувачите да споделят мнение за продукта.

19. Следете статистиките.

Голям трафик, но малко поръчки? Много изоставени колички? Намаляващи посещения? Кой канал води най-много продажби? Това са типични проблеми за много онлайн магазини, а решенията им често се крият в статистиките. Използвайте Google Analytics или друг инструмент, който дава информация за поведението на потребителите в сайта, представянето на различните канали и конверсиите. С негова помощ ще оптимизирате рекламата си, като изразходвате бюджета най-оптимално.

За да вземете максимума от инструментите за анализи, Ви съветваме да се запознаете с основите. Някой от онлайн курсовете за начинаещи ще Ви свърши перфектна работа. Google Analytics предоставя огромни количества информация, но без да сте запознати със спецификите, рискувате да вземете неправилни решения.

20. Не спирайте да експериментирате!

Завършването на магазина е само началото на Вашата история! Следете тенденциите: както в дизайна, така и в e-commerce сферата и социалните медии. Само ако сте в крак с онлайн средата около вас, ще можете да предложите най-доброто на клиентите си и да се развивате.



Създаването на успешен онлайн магазин не е точна наука, но следвайки основните стъпки, ще поставите сигурна основа за бизнеса си. Обърнете внимание на тези ключови елементи и ще си гарантирате повече доволни клиенти.