Таргет аудитории в e-commerce – всичко, което трябва да знаете

Последно обновяване: 15 ноември 2023

Искате да стартирате собствен онлайн магазин? Една от стъпките, на които трябва да обърнете специално внимание, е дефинирането на таргет аудиториите ви. Това не само ще ви помогне да поставите стабилни основи на бизнеса си, но и да имате преднина пред конкурентите, които „не са си написали домашното“.

В това детайлно ръководство ще научите всичко за таргет аудиториите, което е необходимо на един стартиращ онлайн бизнес. Ще разгледаме и някои практически примери за използването на таргет аудиториите в платформите за реклама, както и полезни съвети. Да започваме!

1. Какво е таргет аудитория?

Таргет аудиторията е специфична група от потребители, които вие определяте като най-вероятните купувачи на продуктите ви.

Това са хората, за които си заслужава да изразходвате средства за реклама и от които очаквате с времето да генерират големи приходи за онлайн бизнеса ви. Няма много смисъл да рекламирате продукти за бременни на жени над 50 години или пък месо на вегани, нали?

Всяка таргет аудитория е обединена от общи демографски, психографски и поведенчески показатели. Ето кои са най-често използваните от тях:

  • Възраст
  • Пол
  • Местоположение
  • Икономически статус
  • Семейно положение
  • Образование
  • Интереси
  • Специфичен етап от живота (например: хора, търсещи работа; млади родители; хора, които търсят ново жилище, и други)

Таргет аудиториите са сърцето на всеки онлайн бизнес: в зависимост от тях избирате типа на кампаниите си, начина на таргетиране, посланията в рекламите си и още… По-долу в статията ще разгледаме в детайли някои от тези елементи.

2. Бизнесът ви може да има повече от една основна таргет аудитория.

Неслучайно в началото на статията „таргет аудитории“ беше в множествено число. Съществуват много онлайн бизнеси, които рекламират на няколко основни групи хора. Ето няколко примера за такива случаи:

  • Имате голям онлайн магазин с разнообразни продуктови категории (например: книги, техника, бордови игри, спортни стоки, козметика). Тогава по всяка вероятност ще се наложи да определите няколко основни таргет аудитории за рекламите си.
  • Продавате както продукти от висок ценови клас, така и такива от нисък клас.
  • Искате да стартирате реклами, насочени към потребители с различна мотивация за покупка. Например: имате магазин за дамски бижута. Основният ви таргет, разбира се, ще е жени. Но можете да имате и таргет група от мъже, които искат да направят подарък на половинката си.

3. Как да определите основните си таргет аудитории?

Най-важната част от процеса по определяне на таргет аудиториите ви е да познавате много добре продуктите, които искате да продавате.

Ако онлайн бизнесът ви е свързан с нещо, което ви е страст, това ще е доста по-лесна задача. Ще знаете с какво се отличават артикулите ви, каква е справедливата им цена, какъв тип хора се интересуват от тях. Възможно е и да имате група от познати с близки до вашите интереси – и да им зададете въпроси, за да опознаете по-добре как мислят потенциалните ви купувачи.

Ето още няколко полезни метода, чрез които можете да определите таргет аудиторията си:

  • Следете проучванията (или направете свое собствено, ако разполагате с повече средства). Това ще ви помогне да опознаете по-добре пазара и нуждите му.
  • Използвайте онлайн инструменти. За начало можете да разгледате възможностите на Facebook Audience Insights, Google Trends и Google Keyword Planner.
  • Хвърлете едно око на конкурентите си. Вижте какви хора ги следват, коментират под публикациите им и ги тагват в сторита и постове. Обърнете внимание и на рекламните визии на конкурентите си (например какви хора показват в тях) и текстовете (какъв е стилът на писане) – това също ще ви помогне да добиете обща представа за хората, към които се целят конкурентите ви и на които бихте могли да рекламирате.
  • Следете маркетинг анализите на сайта си. Този съвет е валиден, ако вече сте стартирали онлайн магазина си и разполагате с достатъчно данни, с които да работите. Вижте в Google Analytics какви хора предимно влизат в сайта ви и какво е поведението им. Проверете детайлно резултатите от кампаниите си в рекламните платформи, за да откриете кои групи хора купуват най-често от вас (например, можете да направите разбивки по възраст и пол).

Всяка таргет аудитория трябва да е достатъчно голяма, за да има смисъл да рекламирате. Но трябва и да е достатъчно специфична, за да таргетирате точните за вас хора и да не изразходвате излишни средства.

По-долу ви показваме няколко примера, които може да са ви полезен ориентир. Имайте предвид, че те важат за общия случай. Възможно е да има брандове или конкретни кампании, които изискват много широко или пък по-специфично таргетиране. 

Пример за слабо дефинирана таргет аудитория: всички хора в България.

Още един пример за слабо дефинирана таргет аудитория: мъже и жени между 20 и 25 години, които харесват една определена марка дрехи и са от малък областен град.

Пример за добре дефинирана таргет аудитория: мъже и жени между 20 и 35 години с интерес към музиката.

4. Други видове аудитории.

Освен главните таргет групи за всеки бранд, добре е и да споменем още някои често срещани аудитории в е-commerce. Те се използват за по-специфични рекламни кампании, които могат да ви помогнат да увеличите продажбите си.

  • Ремаркетинг аудитории. Това са хора, които вече по някакъв начин са си взаимодействали с онлайн бизнеса ви. Например: харесали са или са кликнали върху ваш пост или реклама; посетили са сайта ви; абонирали са се за имейл нюзлетъра ви.
  • Lookalike аудитории в Meta (в Google има подобна функционалност с името audience expansion). Това са хора, за които рекламната платформа разпознава, че имат подобни характеристики на хората в сегашните ви аудитории. Lookalike аудиториите ще ви помогнат да разширите кръга от потенциалните си купувачи.

5. Как да използвате таргет аудиториите си? 

Когато става въпрос за онлайн търговия, главната цел на таргет аудиториите е да са в основата на кампаниите ви в Meta, Google Ads и други. След като знаете на кого искате да продавате, можете да въведете параметрите за вашия бранд в съответната рекламна платформа.

Ето как изглежда дефинирането на таргет аудиторията в Meta Ads Manager:

А така изглеждат част от опциите за таргетиране в Google Ads:

Имайте предвид, че горните изображения са само бързо превю на част от възможностите на рекламните платформи. Съветваме ви да прочетете повече за аудиториите в Meta и в Google Ads, преди да изразходвате средства за реклама.

6. Как да превърнете таргет потребителите си в купувачи?

Това е един от най-важните въпроси за е-commerce и със сигурност не може да бъде отговорен в тази статия. Конвертирането на един потребител (превръщането му в купувач) е колкото наука, толкова и изкуство – и има много елементи, на които трябва да обърнете внимание. Ето кои са някои от най-важните (кликнете върху линковете, за да прочетете по-подробни статии по темата):

Не забравяйте, че определянето на таргет аудиториите ви не е еднократна задача. В процеса на развитието на онлайн бизнеса ви може да се окаже, че трябва да направите промени и да рекламирате на други хора. Ако пък започнете да се разраствате, можете да разширите обхвата на таргетираните хора или да добавите нови таргет групи. Следете редовно представянето на рекламните си кампании и не спирайте да експериментирате.

 

Имате идея за собствен бизнес? Ако създадете своя онлайн магазин с GombaShop™, ще получите всички необходими функционалности наготово. Платформата ни разполага с детайлни анализи за потребителите и поръчките, както и с лесни интеграции за Google Analytics и най-популярните платформи за реклама. Стартирайте сега и се възползвайте от безплатен 14-дневен тестов период, както и от 40% отстъпка при сключване на абонамент за една година. Започнете тук.