Стратегии за реклама на Вашия интернет магазин - част 1

Последно обновяване: 12 септември 2022

Част 1 - Стъпка по стъпка, как да започнем. PPC реклама.

Ако сте решили да се занимавате с търговия в интернет, трябва да сте наясно, че това неизменно е свързано с изграждане на добра онлайн маркетинг стратегия. Важно е да знаете, че успехът на Вашия онлайн магазин е тясно свързан с различни активности, които са обуславящи за посещенията и продажбите, които ще генерирате.
И не, не се заблуждавайте - няма как да минете без това. Докато, когато говорим за офлайн търговия, при стартирането често са определящи локацията и човекопотока, в интернет техен еквивалент е трафика (или потребителите, които посещават Вашия сайт в рамките на някакъв отчетен период от време). Трафикът може да бъде разделен най-общо на 3 категории: платен, натурален и директен.

  • Директните посещения са тези, при които Вашите потребители, са достъпили сайта Ви направо - пишейки неговия адрес в URL полето на браузъра си. Както може да се досетите, това е най-хубавият трафик, защото предполага, че хората достъпили Ви по този начин, са вече запознати с продуктите и услугите, които предлагате и са направили съзнателния избор да се обърнат точно към Вашата интернет страница в търсене на желания от тях продукт. Този трафик генерира повече продажби и наличието му говори за изграден бранд, към който хората подхождат с доверие. Очакванията за такъв трафик, веднага след стартиране на Вашия интернет магазин, са неоправдани и не трябва да оставате разочаровани от факта, че поне в началото, директни посещения на страницата Ви на практика ще липсват. По-надолу ще обърнем внимание на това как най-лесно да създадете лоялни и често завръщащи се клиенти. Трябва да се има предвид, че директен трафик може да генерират кросмедиа кампании или различни офлайн активности.
  • Натурален трафик - това са най-общо казано посещенията на страницата, които не са свързани с платени публикации или реклама, но не са и директно изписани в браузъра. Този трафик е свързан с възможността потребителите да намерят информация за Вашия сайт в други страници - като онлайн каталози, блогове, медии и др. или през търсещите портали като Google, Bing, Yahoo. Този трафик е пряко свързан с оптимизацията за търсачки (SЕО - search engline optimisation), с натрупването на обратни линкове от партньорски мрежи и директории, както и с активности в социални и класически онлайн медии (PR и SMM - social media marketing). Макар и не толкова трудно постижим като директния, натуралният трафик също не е нещо, което може да се очаква веднага след стартирането на сайта Ви. Въпреки това, дейностите по изграждането на добро позициониране, и сочещи към вашия сайт връзки, трябва да започнат още в самото начало.
  • Платен трафик - Платеният трафик е неизменна част от ръководенето на всеки онлайн магазин. Това не трябва да Ви плаши, тъй като в интернет (особено, когато говорим за стартиращи магазини) има достатъчно много начини, за рентабилна и нискобюджетна реклама, а вложените правилно средства бързо започват да носят възвръщаемост. Разбира се, не очаквайте чудеса. За изграждането на печеливш и стабилен бизнес е необходимо време и постоянство. Натрупването на лоялни потребители, доброто позициониране в търсачките и създаването на обратни връзки към страницата Ви отнемат време. Именно поради тази причина първоначално ще обърнем повече внимание на платените опции за реклама в Интернет…
  1. PPC (Pay per click) реклама.
    PPC рекламата е уникална за интернет, като в случая рекламодателят плаща не за показването на рекламного си послание, а чак когато това послание е довело до интеракция с даден потребител (когато потребителят е кликнал върху него). Възможностите за такъв тип реклама са много, но внимание заслужават най-вече няколко платформи:

        •    Google adwords (http://adwords.google.com) - Това със сигурност е инструментът, който ще използвате най-много. Google adwords има едно основно приемущество в сравнение с другите платформи и това е възможността за показване на контекстуална реклама, или реклама свързана с конкретно търсене в търсачката на Google. Цената се изчислява на клик и се определя от търсенето и конкурентността в дадената категория. Платформата поддържа и display мрежа, в която освен чрез текстови карета, може да рекламирате и посредством различни банер форамти.

    Осреднената цена в категории със средна конкуренция варира м/у 8 и 20 ст. на клик. Като стартов бюджет може да се предвидят от 5 до 10 евро на ден, което би довело до посещения в рамките на 100-200 уникални потребителя дневно.

        •    Facebook Marketplace ads и Facebook Exchange Ads (http://www.facebook.com/advertising). Рекламата във Facebook е многолика, а резултатите са крайно противоречиви. Приемуществото на този канал е много добрите възможности за таргетиране. Може да използвате платформата, както за изграждане на фенска маса за вашата страница, така и за маркетиране на конкретни продукти. Вторият вариант има известни особености и крие риск от неефективно изразходване на средствата. Тук е важно да отбележим, че естеството на продаваните от Вас продукти може да е от ключово значение за това дали рекламата във Facebook ще бъде ефективна или не. Въпреки това, ще се опитаме да дадем няколко универсални съвета:
    • 1) Създайте си фирмена страница. По този начин ще може да се възползвате максимално от различните форми на платена реклама във Facebook.
    • 2) Ако целите директни продажби, не рекламирайте общо, а в частност. Т.е. промотирайте конкретни оферти и продукти, а не категории или самия сайт.
    • 3) Постарайте се промотираните от Вас публикации да включват графична репрезентация на конкретна оферта (снимка на продукт с промоционална цена и линк към детайла страница на продукта в магазина)
    • 4) Не забравяйте, че потребителите във Facebook са с различна настройка и вероятността да достигнат до покупка на даден продукт е сравнително малка.
    • 5) Използвайте социалните канали за постигане на добра разпознаваемост на бранда. Организирайте различни игри и промоции. Това няма да доведе до директни продажби, но може да се превърне в ключов фактор в момент, в който Вашите потребители вземат решение за покупка.
    Осреднената цена за таргетирана реклама варира м/у 4 и 10 ст. на клик. Като стартов бюджет може да се предвидят от 5 до 10 евро на ден, което би довело до посещения в рамките на 250-500 уникални потребителя дневно.

        •    EasyAds  (https://easyads.bg) - EasyAds е Българска платформа за управление на онлайн реклами, която функционира по модел подобен на Google adwords. Освен PPC рекламите, мрежата предлага и възможност за премиум реклама (или банер реклама, при която заплащането не става на клик, а предварително, при фиксирана цена за 1000 показвания). EasyAds предлага най-много и най-гъвкави модели за реклама в сравнение с другите локални платформи на пазара.

    Средната цена на клик е около 15 стотинки за текстови и 20-25 ст. за банер реклами. Като стартов бюджет може да се предвидят от 20 до 30 лв. на ден, което би довело до посещения в рамките на 100-200 уникални потребители дневно. Минимален стартов бюджет - 60 лв. с ДДС

        •    Adwise (http://www.adwise.bg) - е сравнително ново решение, предлагано от Нетинфо, даващо възможност за реализация на PPC кампании с текстови рекламни карета в цялата мрежа на медийната група.

    Средната цена на клик в платформата  е около 8-10 ст. на клик като минималното първоначално зареждане е 24 лв. с ДДС. Среден разход за кампания 20 лв./ден

        •    Etarget (http://www.etarget.bg/) e рекламна мрежа, функционираща на територията на няколко страни в централна и източна Европа. Тази платформа предлага опции за PPC реклама, под формата на рекламни текстови карета.

    Средната цена на клик в платформата на Etarget е около 15 ст. на клик като минималното първоначално зареждане е 120 лв. с ДДС.

    Успехът на рекламата в интернет зависи от множество параметри и често достигането на търсените резултати е свързано с експериментиране - както по отношение на криейтива на самата реклама, така и по отношение на използваните канали и възможностите за таргетиране, които предоставят те. Ако първта създадена от Вас рекламна кампания не постига очаквания резултат, не се обезкуражавайте. Променете текста или графиката, задайте други ключови думи или сменете настройките на целевата аудитория и опитайте отново. Понякога са необходими седмици, а дори и месеци, докато успеете да изградите правилната стратегия за достигане до Вашите потребители.

Следва продължение...