Стратегии за реклама на Вашия интернет магазин - част 2

Последно обновяване: 12 септември 2022

Част 2 - SEO техники - основни положения



Какво е SEO (Search engine optimization)?

SEO или Оптимизация за търсачки е събирателно за редица дейности свързани с по-добрата откриваемост на интернет сайтовете в търсачките като Google, Bing, Yahoo search и др.

SEO е неизменна (според някой дори най-важната) част от маркетинговия инструметариум на всеки занимаващ се с онлайн бизнес.

Правенето на сайтовете откриваеми в интернет отнема време и е свързано с различни активности, които най-общо могат да се разделят в две групи:

  • Onpage SEO - или техники, които са свързани с изработката и поддръжката на самата страница - правилно списване на информацията, добро именуване, ползване на различни инструменти за контрол над атрибутите на отделните страници и др.
  • Offpage SEO - това са активности, които не се случват на Вашата страница, но също подобряват нейното позициониране в резултатите на търсачките. Такива са например изграждането на външни препратки сочещи към Вашия сайт, различни активности в социалните медии, PR активности и др.

По-долу ще стане въпрос за приложението на различните техники за постигане на добри SEO резултати.
 

Защо оптимизацията за търсачки е толкова важна?

Търсещите машини са основния източник на натурален трафик към Вашия сайт. Колкото по-добре е оптимизиран той, толкова по-напред ще излиза в резултатите от търсене и толкова по-откриваем ще бъде за повече потребители. Добрата оптимизация Ви дава не просто конкурентно предимство, тя е гарантиран източник на таргетиран трафик към Вашия онлайн магазин и съответно повече покупки.
 

SEO техники

1. Избор на домейн - домейнът (или адресът) на Вашия сайт е от ключово значение за доброто му позициониране в търсачките. За това внимателно обмислете избора на име преди да създадете своя електронен магазин. Най-подходящия избор за име на домейн е този на фирмата или марката Ви, например www.imenafirmata.com. По този начин потребителите ще Ви индетифицират лесно, а присъствието на бранда Ви в интернет със сигурност ще носи стойност за по-доброто позициониране на сайта Ви. Ако продавате локално само на Българския пазар и искате по-добро позициониране в Google.bg, най-добрия избор е да закупите локален домейн, например: www.imenafirmata.bg

brands.jpg

2. Мета данни - заглавие и описание на магазина.
Тези два параметъра също са много важна част от процеса на оптимизация на Вашия сайт.

Постарайте се заглавието (title) на Вашия сайт да е не повече от 60-70 символа и да съдържа важните за Вас ключови думи. Имайте предвид, че текста на заглавието е същия, с който страницата Ви ще излиза в резултатите на търсачките, така че освен наситено с ключови изрази, то трябва да звучи смислено и атрактивно (например ако продавате спортни обувки, заглавие от вида: Спортни обувки, адидас, найк, пума, мъжки маратонки, 40-44 номер може да бъде заменено с Качествени споретни обувки на ниски цени).

Описанието, подобно на заглавието, трябва да звучи добре, но и да е наситено с ключови думи. Добре е дължината му да бъде под 135 символа. Представете си, че пишете рекламна обява – точно по този начин трябва да привлечете бъдещите си клиенти!

Заглавието и описанието определят как ще изглежда Вашия сайт в резултатите на търсачките.


3. Значещи URL адреси
- Значещите адреси, са изключително важни за добрата индексация на Вашите продукти.

Какво означава "значещ URL адрес"? URL(uniform resource locator), често наричан интернет адрес, е текста, който набирате в полето на Вашия браузър, преди да достъпите определена страница.

Той обикновено изглежда така: www.imenamagazin.com. При навигирането в даден сайт, URL адресът, често се променя в зависимост от секцията, в която текущо се намирате - www.imenamagazina.com/produkti/obuvki/. Най-общо казано, значещите адреси, трябва да носят семантичен смисъл при прочит.

Например вместо така: www.imenamagazina.com/1/cat1/?prId=2131&catId=2, адресът, трябва да изглежда така: www.imenamagazin.com/produkti/obuvki/damski_chehli.html

Не всички решения за онлайн търговия, са съобразени с всичко казано дотук, така че, преди да стартирате своя онлайн магазин, се уверете, че той ще поддържа значещи URL адреси.

В Gombashop например, тези опции стават достъпни, чрез допълнителното активиране на създадени за целта - безплатни модули.


4. Съдържание

Помнете, че въпреки всичко, съдържанието на Вашия сайт (и това как е поднесено то) е най-важния елемент, не само по отношение на оптимизацията за търсачки, но и в комуникацията с Вашите потребители - като цяло. Опитайте се да въведете максимално релевантна и значеща информация, без да прекалявате с нейния обем. Подхождайте с внимание към Вашите текстове. Описвайки продуктите си, мислете за това, дали казвате всичко наистина важно за продукта, от какво биха се интересували Вашите потребители, какви въпроси, бихте си задали Вие, преди да пристъпите към покупка… 

  • Не се опитвайте да напишете текста, така, че да е "добре оптимизиран" за търсещите машини, напишете го така, че да накара посетителите на сайта да харесат Вашите продукти. 
  • Не копирайте дословно текст от други сайтове. Ако се налага да взаимствате дадено съдържание, опитайте се да го промените и допълните, така че то да бъде уникално за Вашия сайт.  
  • Постарайте се да напишете описание към всеки от продуктите Ви, което да е поне от 50-120 думи


5. Ключови думи

Какво означава "ключова дума" или "ключов израз"?

Ключови думи, се наричат думите, с които искате Вашите потребители да намират сайта Ви в търсачките като Google, Bing и др.
 
 keywords_1.jpg

Как да подберем правилните ключови думи?

При избора на ключови думи определящи са три неща:

1. Как искате Вашите потребители да Ви намират в търсачките

2. С кои думи най-добре може да бъде описана Вашата дейност или Вашите продукти

3. Каква е конкуренцията в резултатите при търсене по подбраните от Вас изрази.

Трябва ли в текста да присъстват ключови думи?

Идеята да вкарате ключови думи и изрази в различни секции от Вашия сайт е добра, но не прекалявайте. Достатъчно е думата да присъства дори веднъж в определен текст, за да бъде взета тя под внимание от търсещите машини.

Като правило, може да приемете, че е добре всеки ключов израз да присъства поне десетина пъти в съдържанието на сайта. Въпросните фрази трябва да се срещат в заглавията, описанията и URL адресите на страниците.


6. Обратни връзки (link building)
- Връзките към Вашия интернет магазин оказват голямо влияние върху оптимизацията за търсачки. Добра идея е да регистрирате страницата си в авторитетни интернет каталози и галерии. Важно е обаче да знаете, че само тематичните линкове към сайта Ви биха спомогнали за по-доброто му позициониране в търсещите машини, като произволните линкове биха могли да окажат дори негативно влияние. Ако например имате онлайн магазин за техника, връзка към него от популярен блог за електроника или от каталог със страници предлагащи подобни продукти биха допринесли благоприятно за позиционирането му. Ако обаче към Вашия сайт сочат форум на спортна тематика или популярен блог за плетива, това няма да Ви донесе желаните резултати.

Добре поддържаните профили в социалните мрежи, като Facebook, Google +, Pinterest, Twitter, YouTube и др. също биха могли да бъдат източник на добър трафик, както и да подпомогнат по-доброто позициониране в търсещите машини.

Ако домейнът Ви е млад и е на по-малко от 3 месеца, Ви препоръчваме да изчакате с публикуването на линкове. Също така е добре да осигурите равномерно присъствие на линкове в мрежата. Например, добра стратегия е да набавяте по 2 линка от релевантни източници в рамките на 1 седмица. Лоша стратегия е да набавите за 1 седмица 40 линка, след което 3 месеца да нямате никаква активност сочеща към сайта – това се тълкува от Google като SPAM техника и може да доведе до лошо класиране на сайта.


7. Семантичен код и Schema.org

Какво е schema.org? Schema.org е инициатива, стартирана от най-големите доставчици на търсещи услуги (Google, Yahoo, Bing, Yandex), целяща да даде на уеб разработчиците инструменти (схеми), чрез които да могат да структурират HTML кода на сайтовете така, че той да представя семантично информацията, която се съдържа във всяка една страница. Отнесено към онлайн магазин, използването на тази технология, би означавало, че търсачката може да знае, че е попаднала на страница на продукт, да знае точно кой текст е заглавието на продукта, неговата цена, описание и тн. Наличието на семантично структуриран код в страниците, улеснява изключително много търсещите платформи, за което те се отблагодаряват, осигурявайки на въпросните сайтове по-добри позиции в индексите си.

Ако сте решили да стартирате онлайн магазин, уверете се, че платформата, която ще използвате осигурява семантичен код съобразно schema.org. 

schema_org.jpg 


8. Flash съдържание
- Идеята да направите интернет магазин, базиран на Flash технология, като цяло не е добра. Опитайте се да избягвате максимално употребата на Flash елементи. 


9. Бързина на зареждане

Скоростта, с която се зарежда Вашата страница също е от значение, за това как тя ще се позиционира в резултатите на търсещите портали като Google, Bing и Yahoo search. За това бъдете сигурни, че избраните от Вас реализация (платформа) на интернет магазина и хостинг, Ви гарантират добро бързодействие и зареждане на страниците.


10. Видео съдържание.

Публикуването на видео ревюта или други видео материали свързани с предлаганите от Вас продукти също може да допринесе за добри SEO резултати, а и за добър органичен трафик като цяло.

Качвайте Вашите видеа в YouTube, Vimeo, Daily motion и др., като не забравяйте да добавяте линк към съответната страница от Вашия сайт в описанието към всяко видео. Най-добър резултат ще постигнете, ако администрацията на онлайн магазина Ви позволява вмъкване на видеа от някой от посочените сайтове, към описанието на продуктите в каталога.


11. Снимки.

Не малка част от посещенията в онлайн магазини биват генерирани през търсачките за изображения на Google и Bing. Погрижете се да осигурите максимално качествени снимки на продуктите в интернет магазина Ви. Проверете дали системата, която смятате да използвате добавя заглавието на продукта кaто заглавие (или алтернативен текст) на продуктовите фотографии. Добавяйте пове§е от една снимка към всеки продукт.


12. Статистики

Следете посещенията си и анализирайте поведението на Вашите потребители посредством система за статистика и анализ. Най-популярната такава система е Google Analytis и повечето платформи поддържат лесна интеграция с нея.

 

Най-важното, което трябва да запомните.

- изберете подходящ домейн – име на фирма или марка – www.imenafirma.com

- погрижете се всяка страница от сайта да има подходящи мета заглавие и описание (title и description)

- уверете се, че системата, която използвате поддържа значещи URL адреси

- не се опитвайте да напишете текста, така, че да е "добре оптимизиран" за търсещите машини, напишете го така, че да накара посетителите на сайта да харесат Вашите продукти.

- не копирайте дословно

- погрижете се към всеки продукт да има поне 50 думи описание

- помислете добре, кои са изразите, с които бихте искали Вашите потребители да Ви намират в търсачките. Задайте си въпроса - "Как бих търсил моите продукти в интернет?"

- регистрирайте сайта си в избрани тематични галерии и каталози.

- уверете се, че използваната от Вас система поддържа семантичен код - Schema.org

- избягвайте Flash съдържание

- изберете платформа и хостинг, които да осигурят бърза работа и зареждане на всички страници от магазина Ви

- ако имате възможност, качете видео клипове в YouTube или друг сайт за видео споделяне и добавете обратна връзка към Вашата страница в описанието

- публикувайте възможно най-качествени снимки

- добавяйте повече от една снимка към Вашите продукти

- направете си акаунт в Google Analytics и добавете Вашия сайт към него

- анализирайте данните и поведението на Вашите потребители

 

В заключение…

SEO е процес, който отнема време. Не бързайте да се разочаровате, ако например 2 месеца, след стартиране на Вашия сайт, той не излиза сред първите резултати при търсене в Гугъл.

Бъдете търпеливи и се грижете съдържанието на интернет страницата Ви да е качествено и добре поддържано.

Полезни инструменти

1. Инструмент за подбор на ключови думи: http://adwords.google.com/keywordplanner

2. Инструмент за следене на тенденциите за търсене по ключови думи: http://www.google.com/trends/

3. Инструмент за следене на състоянието на онлайн магазина: https://www.google.com/webmasters/

4. Инструмент за следене на трафика към онлайн магазина: https://www.google.com/analytics

5. Техника за следене на страниците от магазина Ви, които са в Google: site:imetonasaita.com(изписва се точно както го виждате като например: site:dir.bg, site:gombashop.com)

6. Инструмент за следене на авторитета на връзките Ви към сайта: http://www.prchecker.info/