Социална отговорност за брандове – най-важното, което трябва да знаете

Последно обновяване: 16 октомври 2023

Днес социалната отговорност не е просто тренд. Тя е задължителна част от дейността на бизнесите, независимо дали са международни корпорации, или са малки онлайн магазини.

Социалната отговорност означава нови ангажименти, но може и да разкрие много възможности пред вас. В следващите редове ще разгледаме основните ѝ аспекти и ще ви дадем някои практически насоки, които можете да приложите.

Какво е социална отговорност и защо е важна?

Социалната отговорност (позната на английски като CSR – corporate social responsibility) включва всички усилия на един бизнес, които имат за цел да допринесат за доброто на обществото и планетата ни.

Това включва не само спазването на законите, но и активното участие в разнообразни дейности. Те могат да са с малък мащаб (като например да планирате ден, в който всички от компанията да почистят близкия парк), или с по-голям (например въвеждането на политика за спестяването на енергия).

Социалната отговорност означава, че вие не сте само продавачи на стоки или услуги, а и се грижите за света около вас.

Как да създадете социалноотговорен бранд?

Това е труден въпрос, който със сигурност не може да бъде отговорен изцяло в рамките на тази статия – особено ако става въпрос за по-големи компании. Но, за да ви дадем отправна точка, тук ще представим няколко насоки, приложими за малки и средни бизнеси.

Етично производство и опаковане

По възможност използвайте продукти, произведени от рециклирани материали и с малък въглероден отпечатък. Ако имате дропшипинг бизнес, проучете доставчиците си и им поискайте информация за произхода на материалите и за процеса на производство.

Не пропускайте и опаковките. Стремете те да са с възможно най-малък обем и също да са произведени от рециклирани материали. Поставете върху тях стикер с информация за рециклиране.

Ако сте онлайн бизнес, обърнете специално внимание на опаковките – защото е-commerce предполага използването на много повече опаковки от традиционното пазаруване (заради необходимостта от транспортиране на стоките).

Дарения и друг вид помощ

Обмислете възможности за дарение или съдействие на благотворителни организации. Например, ако продавате стоки за домашни любимци, можете да дарявате 10% от стойността на всяка поръчка на организация, занимаваща се с обучение на кучета водачи.

Разбира се, можете да правите и еднократни дарения или да помогнете по друг начин на избрана от вас кауза.

Етични практики

Тук могат да бъдат включени всички дейности, свързани с коректното отношение към служителите, партньорите и клиентите ви.

Например: осигуряването на добро заплащане и социални придобивки; коректни и мотивиращи отношения с партньорите ви; поемане на отговорност и вземане на мерки при възникването на казуси с клиентите ви.

Създаване на по-digital бизнес (във всички аспекти)

Създаването на онлайн бизнес не само е много лесно благодарение на съвременните платформи. E-commerce има и известен принос към грижата за околната среда:

  • Намалява трафика – хората нямат нужда да пътуват до магазина, за да вземат продуктите си. Все пак трябва да се отбележи, че е важно и с какви логистични партньори работите, доколко те са оптимизирали доставките и какви превозни средства използват.
  • Намалява използването на хартия, тъй като по-рядко се налага да принтирате документи, таблици и други. Можете да помислите и за използването единствено на дигитални касови бележки.

Въпреки предимствата на е-commerce, важно е да добавим, че освен опаковането (което вече разгледахме по-горе), друг проблем пред онлайн бизнесите са върнатите пратки. Те могат да повлияят отрицателно на околната среда, като увеличат трафика и изхвърлените опаковки.

Затова помислете как можете да улесните потребителите в опознаването на продукта преди закупуването му – например като добавите повече снимки, видеа и всички необходими детайли за артикула.

Социалната отговорност трябва да е част от маркетинг стратегията ви

Важно е не просто да прилагате тези практики, но и да ги комуникирате на клиентите си (в сайта, в социалните медии, в мейлинг кампаниите си и всички други използвани от вас канали).

Разбира се, това ще донесе ползи за бранда ви, като покаже, че е по-отговорен към планетата. Поколенията Z и Y предпочитат да пазаруват от такива брандове, тоест тези активности ще допринесат за увеличаването на продажбите ви.  

Но има и друг плюс – комуникирането на социалната ви отговорност ще създаде допълнителна осведоменост за каузите ви и ще подтикне потребителите, както и други бизнеси, да се ангажират с тях. Какво по-хубаво от това?

 

Искате да имате собствен онлайн магазин с всички необходими инструменти, за да продавате онлайн? Създайте го сега с GombaShop™ и се възползвайте от безплатен 14-дневен тестов период и 40% отстъпка при сключване на годишен абонамент. Започнете тук.