SEO чеклист за онлайн магазини

Последно обновяване: 6 юли 2023

Всеки ден в Google се правят над 3.5 милиарда търсения и този сайт е един от каналите, които ще носят голямо количество органичен трафик към онлайн магазина ви. Затова SEO (search engine optimization или в превод оптимизация за търсещи машини) трябва да е ключова част от маркетинг стратегията ви.

Ако искате сайтът ви да излиза по-напред в резултатите за търсене, но нямате идея откъде да започнете, сте на точното място. Тук ще ви представим най-важните елементи от SEO оптимизацията, за които да се погрижите.

Имайте предвид, че това е бърз чеклист и няма да навлизаме в детайли. Ако искате да отделите по-сериозно внимание на SEO, прочетете нашето подробно ръководство или се консултирайте с маркетинг агенция.

Първи стъпки

✓ Регистрирайте се в Google Search Console
Google Search Console е безплатен инструмент, който ще ви помогне да подобрите класирането си в търсачките. С него ще разберете кои търсения носят трафик към сайта ви, ще помогнете на Google да “обходи” конкретни страници по-бързо и лесно ще разрешите възникнали грешки.

✓ Създайте Sitemap
Sitemap (или карта на сайта) е специфичен файл, в който описвате на Google кои са най-важните страници в сайта ви и какви са връзките между тях. Sitemap-ът ще ви е много полезен, ако онлайн магазинът ви е нов и ако имате много продукти и страници в него. Научете повече.

✓ Използвайте Google Analytics
Инструмент, задължителен за всеки онлайн магазин. С него не само ще получавате детайлна информация за посещенията от Google, но и ще опознаете по-добре поведението на потребителите си и представянето на отделните страници в сайта си. Повече за Google Analytics.

✓ Проверете дали сайтът ви е индексиран
Това важи за тепърва стартиращи онлайн магазини. Няколко дни след стартирането на сайта ви и качването на sitemap-а, потърсете домейна си в Google със следната команда:
 
      site:imenamagazina.com
 
Ако не виждате резултати, проверете в Google Search Console за евентуални проблеми с индексирането.
 

✓ Направете проучване за ключови думи
Трябва да откриете такива ключови думи, които имат голям обем на търсене и малка конкуренция – и след това да оптимизирате сайта си за тях. За да откриете такива думи и фрази, можете да използвате инструменти като Google Keyword Planner, Moz и Ahrefs.

On-page оптимизация

Това са всички стъпки за оптимизирането на страниците ви, които ще допринесат за по-добро класиране: съдържанието и организацията на текстовете, избора на тагове и други ключови елементи.

✓ Пишете оригинално и полезно съдържание
Не копирайте от други сайтове и не се опитвайте просто да запълвате текста с ключови думи. Запомнете, че Google винаги се стреми да предлага на потребителите страници, които имат оригинално и качествено съдържание. Пишете за потребителите, а не за търсещите машини.

✓ Оптимизирайте H1 заглавията в страниците си
Заглавието (отбелязвано с HTML тага H1) е един от най-важните елементи за SEO. Във всяка страница трябва да имате само едно такова заглавие и то да е достатъчно описателно и да съдържа най-важните ключови думи.

✓ Организирайте добре съдържанието си
Съдържанието ви трябва да има ясна и лесно проследима йерархия. Организирайте текстовете в секции с подзаглавия, удебелявайте важни части от текста, които съдържат ключови думи и изреждайте техническите характеристики с bullet-и или в таблица.

✓ Оптимизирайте title таговете
Title-ът е това, което се появява в синьо в резултатите за търсене в Google. Стремете се всяка ваша страница да е с уникален title, който не е твърде дълъг, но същевременно съдържа най-важните ключови думи и подтиква потребителите да кликнат.

✓ Добавете meta description-и
Това е текстът, който се появява под заглавието в резултатите за търсене. В него опишете накратко (до 150-160 символа) какво е съдържанието на страницата и защо тя ще е полезна за потребителите.

✓ Добавете ключови думи в URL адреса
Вместо така:
      imenamagazina.com/product.php?id=46382
 
Е много по-добре вашите URL адреси да изглеждат така:
      imenamagazina.com/obuvki/sportni-kecove-adidas-lilavi
 

Използвайте платформа, която ви позволява да персонализирате URL адресите си и добавяйте в тях ключови думи.

✓ Добавете alt текст на изображенията
Ако по някаква причина изображенията в сайта ви не се заредят или хора с проблеми със зрението отворят сайта ви, на мястото на снимката ще се появи alt текстът. Стремете се той да описва детайлно какво е съдържанието ѝ.

Технически елементи

✓ Използвайте mobile-friendly дизайн
По-голямата част от трафика към сайта ви ще е през мобилни устройства. Затова задължително използвайте мобилна версия или риспонсив дизайн.

✓ Осигурете бързо зареждане на страниците
Освен за по-добро потребителско преживяване, бързото зареждане ще помогне и за SEO оптимизацията. Оптимизирайте размера на изображенията и видеата си и не добавяйте в сайта си излишни скриптове и инструменти.

✓ Инсталирайте SSL сертификат
Търсещите машини не искат да развалят преживяването на потребителите, като ги изпращат към несигурни сайтове. Още след стартирането на магазина си, инсталирайте SSL сертификат – можете да използвате и безплатната опция Let’s Encrypt, която е налична в GombaShop™.

✓ Поправете неработещите линкове
Неработещите линкове затрудняват търсещите машини да обхождат сайта ви. Проверявайте редовно в Google Search Console за такива линкове, за да ги оправяте своевременно.

✓ Използвайте canonical тагове
Ако по някаква причина имате дублирани страници в сайта си, можете да посочите на Google коя от тях да индексира с приоритет. Научете повече.

Off-page оптимизация

Това са всички активности, които не се случват на вашия сайт, но ви помагат да подобрите класирането си.

✓ Осигурете си връзки в реномирани сайтове
По възможност добавете линкове към онлайн магазина си в популярни сайтове, които се класират добре в търсачките. Това може да стане чрез платени публикации, новини в медии или сайтове на ваши партньори и приятели.

✓ Качете сайта си в директории
Директориите не са толкова популярни, колкото бяха преди години, но все пак са безплатен начин да осигурите линкове към сайта си. Някои от най-популярните са Yahoo и Yelp, а в България – dir.bg, gbg.bg, business.bg, econ.bg. Можете да разгледате и областни сайтове или сайтове за безплатни обяви.

✓ Бъдете активни в социалните медии
Търсещите машини отчитат и така наречените “социални сигнали”. Ако публикувате редовно в социалните медии и споделяте качествено съдържание, ще е по-лесно да подобрите класирането си.

Други

✓ Следете конкуренцията си
Използвайте SEO инструменти, за да проследите как се класират конкурентите ви за вашите и подобни на вашите ключови думи, както и какви линкове водят към сайта им.

✓ Регистрирайте се в Google My Business
Това е просто задължително, ако имате физическа локация. Вижте как да създадете бизнес профил.

✓ Използвайте AI
AI инструментите за генериране на текст като ChatGPT ще ви помогнат не само да създавате съдържание по-бързо, но и да избегнете дублирани текстове. Ако имате продукти с много близки описания, ChatGPT лесно ще ви напише други варианти за тях.

Искате ли да стартирате собствен онлайн магазин, който има удобни SEO функционалности и всички необходими инструменти, за да продавате онлайн? Създайте го сега с GombaShop™ и се възползвайте от безплатен 14-дневен тестов период и 40% отстъпка за годишен абонамент.