Психология и маркетинг – 4 доказани начина да влияете на потребителите

Последно обновяване: 28 ноември 2022

Психология и маркетинг – 4 доказани начина да влияете на потребителите

Ключово умение в предприемачеството е да разбирате защо хората мислят и действат по определен начин. Ако сте запознати с няколко основни психологически принципа, тази задача ще ви е много по-лесна.

Да, е-commerce е динамична сфера и постоянно има нови инструменти, трендове и похвати – но основните начини за убеждаване си остават същите. Тук ще ви представим четири от тях и ще ви покажем как можете да ги приложите за онлайн магазина си.

1. Реципрочност

Хората имаме вродено усещане за баланс при отношенията с другите. Ако някой ни даде нещо, чувстваме естествената нужда да се отплатим.

Чудили ли сте се защо ресторантите ви подаряват бонбони или дъвки със сметката? Не е просто за благодарност, че сте ги посетили. Ако ви дадат малък подарък със сметката, шансът да оставите по-голям бакшиш е много по-висок.

Принципът за реципрочност е голяма сила в онлайн маркетинга. Ето няколко идеи как можете да го приложите:

  • Дайте промо код за следваща поръчка или отстъпка на хората, които се абонират за нюзлетъра ви.
  • Добавете малки подаръци към поръчките си (например аксесоари, стикери или мостри от ваши продукти).
  • Изненадайте лоялните си клиенти, като им подарите ваши продукти или merch.

2. Чувство за недостиг

Със сигурност сте забелязали как в сайтовете за резервации има много изскачащи прозорци с послания от вида Остават само две стаи, Само две свободни места на тази цена, Последна възможност и т.н.

Страхът да не пропуснеш (много по-полулярен на английски с термина FOMO – Fear Of Missing Out) е един от основните мотиватори за завършване на поръчка. Затова трябва да включите в маркетинг комуникацията си и такъв тип послания.

Ето как можете да създадете чувство за недостиг:

  • Организирайте промоции с кратък срок (flash sales).
  • Създавайте лимитирани серии продукти с малко налични бройки (обикновено такива предложения са с по-висока цена от обичайната за продуктите ви).
  • Отбелязвайте по отличаващ се начин продуктите ви, които са на изчерпване (с надписи тип Последни бройки).

3. Social Proof (Социално доказателство)

Хората сме социални същества и много често правим избори на базата на мненията на другите – група от близки хора, на които се доверяваме, или доказани авторитети.

Използването на social proof е един от най-популярните подходи и има много начини да го приложите. Ето няколко от тях:

  • Добавете потребителски ревюта в сайта си, както и секция с мненията на доволните ви клиенти.
  • Подканете доволните си купувачи да препоръчат на приятели бранда ви.
  • Включете в стратегията си за социалните медии работа с инфлуенсъри.

4. Предотвратяване на загуби

Най-много ценим това, което имаме, когато има реален шанс да го изгубим. Основната идея на този подход е да покажете на хората какво ще загубят, ако не използват продуктите или услугите ви.

Най-често това се прави, като показвате колко средства спестяват вашите предложения или като им дадете безплатна мостра (или тестов период, ако предлагате услуги).

Разбира се, когато казвате какво спестяват продуктите ви, трябва да подкрепите това с факти. Не се опитвайте да подвеждате клиентите си, защото това ще ви изиграе лоша шега.

Платформата GombaShop™ ви предоставя всички необходими инструменти, с които можете да приложите тези подходи. Сега можете да изпробвате нашето решение за онлайн търговия напълно безплатно за 14 дни и да получите 50% отстъпка при сключване на годишен абонамент. Започнете тук.