5 основни стъпки при проучването на конкуренцията ви

Последно обновяване: 17 септември 2021


Всички можем да потвърдим, че e-commerce сферата става все по-конкурентна. Дори в пазарни ниши, които само допреди няколко години са били свободни в България, днес има поне няколко развити онлайн бизнеса.

Именно затова проучването на конкуренцията е задължително за създаването на вашата маркетинг стратегия. Откъде можете да започнете? Тук ще ви запознаем с пет полезни стъпки за всеки стартиращ онлайн магазин.

1. Определете кои са преките ви конкуренти

Това може да изглежда като тривиална задача. Истината обаче е, че много онлайн бизнеси допускат грешка тук и включват неправилни “конкуренти” в списъка си.

Как да разберете кои са преките ви конкуренти? Ето няколко признака, по които ще ги разпознаете:

  • Предлагат същите или много подобни продукти.

  • Имат същия бизнес модел и подобно ценообразуване.

  • Таргет аудиторията им е много близка до вашата.

  • Вашите клиенти често ги споменават и ги сравняват с вас.

Съвет: Препоръчваме ви първоначалният ви списък да е не с повече от 5-6 онлайн магазина. Това е достатъчно добра извадка, която лесно ще следите.

2. Проучете цените и промоциите им

Една стъпка, която няма как да пропуснете! Цените са определящи не само за това как се позиционирате спрямо конкурентите си, но и дали изобщо ще продавате на печалба.

Едно добро начало е в сайта на конкурентите си да разгледате продуктите, които съвпадат с вашите. По-скъпо или по-евтино се продават? Има ли съответствие между цената и качеството им и дали например доброто обслужване оправдава по-високата цена? Това са въпроси, на които задължително да си отговорите.

Научете повече за ценообразуването.

Не пропускайте да следите и колко често конкурентите ви организират намаления и какви са те (процентни, за безплатна доставка, с промокодове или други). Обърнете внимание кои промоции са най-успешни – това ще ви даде идеи и за вашите активности.

Дори да не разполагате с конкретни данни, ще добиете представа за успеха на кампаниите от броя на запитванията в коментари, реакциите на постовете и това колко бързо се изчерпват наличностите в магазина. Друг знак за успеха на една кампания е, че конкурентите ви я организират често.

Вижте няколко полезни идеи за промоциите.

3. Проучете основните им канали за реклама

Най-популярните канали за реклама сред онлайн магазините в България са Facebook и  Instagram. Сигурни сме, че са добре позната територия и за вас – затова препоръчваме да започнете от тях в проучването си.

Вижте какви формати използват конкурентите ви най-често, на какви рекламни визии залагат и как комуникират основните си предимства. Откривате ли елементи, по които можете да се отличите и да имате по-добро представяне?

Проверете и дали конкурентите ви използват други канали за реклама (YouTube, Google Display банери, Search реклами, блог). Обърнете внимание колко активни са в тях и на каква комуникация залагат.

Голяма част от органичния трафик към онлайн магазина ви ще идва от търсещите машини. Затова трябва да обърнете специално внимание на SEO оптимизацията и да проучите къде се позиционирате по основните си ключови думи спрямо конкурентите.

Имайте предвид, че search резултатите ви са персонализирани от браузъра спрямо предишни търсения и посещения на сайтове – затова проверката чрез обикновено Google търсене няма да ви даде надеждна информация. Препоръчваме ви да използвате инструменти за SEO анализи като Semrush или SE Ranking. Научете повече за SEO оптимизацията.

4. Следете отзивите на клиентите им

Клиентските отзиви са още един лесен начин да научите повече за конкурентните бизнеси. Тези мнения ви предоставят ценна информация за това как конкурентите ви обработват поръчките си и какво е мнението на клиентите за продуктите и обслужването им.

Съветваме ви да не търсите тази информация единствено в социалните медии и сайтовете на конкурентите си – там, разбира се, са подбрани само позитивните отзиви. Ще добиете по-обективна представа от мненията в групи, форуми, сайтове за отзиви и платформи за сравнение.

5. Определете силните и слабите им страни

Ако сте изпълнили горните четири стъпки, вече ще имате необходимата основна информация за конкурентите си. Сега е лесно да преминете към следващата стъпка: да откриете с какво ви превъзхождат и с какво “изостават”.

В списък или таблица изредете основните силни и слаби страни на всеки свой конкурент. Това ще ви помогне да определите върху какво да се фокусирате и какви стъпки да предприемете, за да се отличите от другите.

Примери за силни страни:

  • На пазара са вече над 3 години и имат много лоялни клиенти.

  • Предлагат продукти, уникални за пазара.

  • Имат добра клиентска поддръжка.

Примери за слаби страни:

  • Цените им са твърде високи.

  • Комуникацията им в социалните медии не е ефективна.

  • Сайтът им е с лоша ползваемост.

Съвет: Ако искате да се задълбочите в това проучване, запознайте се с популярния в маркетинг средите SWOT Analysis.

Имайте предвид, че проучването на конкурентите ви не е еднократна задача. E-commerce сферата е много динамична и затова е добре да се връщате към тези стъпки поне веднъж годишно. А ако бизнесът ви е по-голям, препоръчваме да се съветвате с професионалисти в сферата.

Готови ли сте да започнете приключението, наречено “собствен онлайн бизнес”? Създайте своя GombaShop™ магазин и се възползвайте от 50% отстъпка при сключване на годишен абонамент. Започнете тук.