Празничното пазаруване – какво ще бъде различно през 2020?

Последно обновяване: 2 декември 2020

Празничното пазаруване – какво ще бъде различно през 2020?
През последните години беше сравнително лесно да се предвиди поведението на купувачите по време на празниците. Обикновено търсенето е най-силно в седмицата преди Коледа, а пазаруването в последния момент и дългите опашки в магазините бяха напълно нормални. Но в условията на COVID-19, когато потребителите бързо сменят навиците си, а търговците насочват усилията си онлайн, обстановката изглежда много по-динамична и непредсказуема.

Все пак, на база на e-commerce статистиките от началото на пандемията и на проучванията за потребителските нагласи, можем да отличим няколко основни тенденции. Те могат да ви бъдат отправна точка в подготовката на онлайн магазина ви за празничния сезон.

По-дълъг и по-рано стартиращ сезон

В своите проучвания за празничното пазаруване Accenture, SalesForce и други реномирани източници прогнозират по-дълъг и по-рано стартиращ сезон. България и други европейски страни обмислят варианти за отваряне на търговските обекти в дните преди Коледа, но можете да сте убедени, че няма да наблюдаваме толкова голямо струпване на хора в последния момент.

Потребителите ще имат възможност да отделят повече време за планиране и обмисляне на списъка си с покупки, а много от тях ще направят пазаруването изцяло онлайн. Това означава, че хората ще обръщат още по-голямо внимание на качеството на продуктите и ще проучват и сравняват по-задълбочено. Затова трябва да сте подготвени не само с изгодни празнични оферти, но и с качествено обслужване.

Още по-голямо онлайн потребление

През първите месеци от ситуацията с COVID-19 се отличиха няколко ясни тенденции по отношение на пазаруването. Подобни статистики очакваме и през декември: силно изразен ръст в онлайн потреблението и повишен интерес в категории като електроника и спортни стоки. Предвижда се, разбира се, и голямо търсене на подаръци и детски играчки. Много от хората ще пропуснат екскурзиите за Коледа и Нова година – затова се очаква те да заделят повече средства за подаръци.

Категория, която заслужава специално внимание тази година, са хранителните и бързооборотните стоки. От SalesForce прогнозират, че през празничния сезон до 30% от продажбите в ритейл сектора ще се реализират онлайн, а според проучването на Accenture 61% от потребителите ще се стараят да минимизират посещенията си във физически магазини.

Нови възможности, но и предизвикателства пред онлайн бизнесите

Една от ярките тенденции в условията на COVID-19 е, че e-commerce сферата претърпява изключително бърза трансформация. Много от големите вериги магазини започнаха да продават и онлайн, картовите разплащания са все по-предпочитан избор, а малките и средни бизнеси търсят алтернативни начини да предлагат услугите си.

През този празничен сезон магазините могат да очакват повече продажби, но и нови предизвикателства. Заради големия интерес към онлайн пазаруването е добре да предвидите засилен трафик в седмиците преди Коледа. Съветваме ви да проверите кои са най-търсените ви продукти и при кои ще има засилен интерес покрай празниците, за да осигурите по-голямо зареждане за тях. Добре е също да помислите как да оптимизирате процеса по обработване на поръчките, за да ги изпратите към клиентите си без забавяне. А ако предлагате хранителни или други бързооборотни стоки, се възползвайте от опцията за часови слотове за доставка.

За да организирате успешни празнични кампании, стартирайте максимално рано и  комуникирайте намаленията във всички възможни канали, а също и на началната страница и в банерите на сайта ви. Отделете време, за да създадете въздействащи и отличаващи се послания и да подберете форматите, които ще работят най-добре за вас.

Искате да стартирате собствен магазин с всички необходими функционалности за организиране на намаления и полезни маркетинг инструменти? Започнете сега с GombaShop™ и се възползвайте от отстъпката от 50% при сключване на годишен абонамент.