Как да създадете първите реклами за своя онлайн магазин?
Чудите се как да стартирате онлайн бизнес и кои са основните елементи, за които трябва да се погрижите? Маркетинг стратегията със сигурност е един от тях. Причината за това е, че конкуренцията в е-commerce е огромна – и ако не инвестирате средства в реклама, едва ли онлайн бизнесът ви ще бъде печеливш.
Ако сте начинаещи в тази област и не знаете откъде да започнете, сте попаднали на точното място! Тук ще ви покажем как да създадете първите си кампании в най-популярните платформи за реклама.
Подготовка за успешна рекламна стратегия
Как да изберете правилната платформа за вашия онлайн бизнес?
Успешните предприемачи винаги имат стратегия. Затова препоръчваме да започнете с проучване:
- Какви са интересите на вашата таргет аудитория?
- Кои приложения и сайтове използват най-често?
- Какви формати и послания ще са най-интересни и ангажиращи за тях?
- Кои канали и какви типове реклами използват конкурентите ви (и има ли някои, които според вас пропускат)?
След като направите това проучване, ще можете да определите основните рекламни канали за вашия бранд. Препоръчваме ви да стартирате с по-малко (не повече от 3-4) и постепенно да надграждате маркетинг комуникацията си.
Основни цели и формати на рекламните кампании
Имайте предвид, че може да има някои разлики в зависимост от платформата, която използвате. Все пак тук ще ви представим най-популярните опции, с които е добре да сте запознати.
Цели за рекламната кампания
- Awareness – осведоменост за бранда ви.
- Traffic – посещения в онлайн магазина ви.
- Engagements – ангажираност (реакции, коментари, споделяния) с ваше съдържание или с профила / страницата ви.
- Sales – продажби (конверсии) в онлайн магазина ви.
- Leads – генериране на лийдове (контакти с потенциални клиенти).
Формати (основни видове Интернет реклама)
- Single image – единично изображение, показвано във фийдовете в Instagram и Facebook или в различни сайтове (ако стартирате реклама в дисплейната мрежа на Google Ads).
- Video – може да бъде и във формат 9:16, тоест рийл.
- Carousel – няколко изображения или видеа, които се показват едно до друго.
- Story – изображение или видео във формат 9:16, което се показва при разглеждането на сторитата в Instagram и Facebook).
- Search – текстова реклама, показвана в резултатите при търсене в Google.
Реклами в Instagram и Facebook
През последните години двете платформи започват много да си приличат в някои отношения. Например Facebook добави сторитата и рийловете, които преди бяха налични само в Instagram. Все пак между тези два канала има и някои ключови разлики, които ще ви представим по-долу.
Как се правят реклами в Instagram и Facebook – стъпка по стъпка
Може би сте забелязали, че Instagram и Facebook ви предлагат опции за лесно спонсориране на постове (Boost post) или за създаване на реклама само с няколко клика.
Няма проблем да ги изпробвате – но все пак ви препоръчваме да използвате Meta Ads Manager. Това е специализираната платформа на Meta за реклама в Instagram и Facebook, която ви предоставя много функционалности за създаването, настройването и оптимизирането на кампании.
Тук ще преминем през най-основните етапи, за да научите как се прави спонсорирана реклама във Facebook и Instagram.
1. Първите стъпки.
Отворете Meta Ads Manager и кликнете върху зеления бутон Create. Сега идва моментът да научите как да направите първата си рекламна кампания.
2. Основните настройки.
Всяка кампания представлява съвкупност от реклами, обединени под обща цел. За примера ще създадем такава с objective Traffic:
Следващият прозорец ще ви даде възможност да изберете между ръчно създадена кампания и такава с автоматично заредени основни настройки:
Изберете име за кампанията си и посочете дали тя попада в някоя от специалните категории:
Изберете бюджет за целия период на кампанията (или дневен бюджет):
След като натиснете Continue, ще можете да създадете своя първи ad set.
3. Основни настройки за ad set-a.
Ad set-ът представлява група от реклами, обединени от общи настройки за таргетиране на аудиторията, основни канали на комуникацията, продължителност и други.
Изберете къде искате да изпращате потребителите (най-често към сайта си):
Изберете колко дълго ще се показват рекламите:
Изберете на потребители в кои локации да се показват рекламите (можете да изберете цели държави или конкретни градове и райони):
Можете също да посочите и възрастта и основните интереси на потребителите, до които искате да достигнете:
Изберете къде да се показват кампаниите ви (Facebook, Instagram, Messenger или партньорски сайтове и приложения). При избора на Manual placements можете да посочите конкретни позиции, на които да се виждат рекламите ви (фийдове, сторита, search и други).
След като кликнете Continue, вече ще преминете към създаването на самата реклама.
4. Основни настройки за рекламата.
Изберете името ѝ, а също и посочете страницата ви във Facebook и профила ви в Instagram:
Изберете дали в момента ще създадете рекламата, или ще спонсорирате вече съществуващ пост – а също и какъв формат ще използвате. Ще можете да изберете между различни видове реклама във Facebook и Instagram.
Посочете страницата от сайта ви, към която ще води рекламата:
Ако сега ще създавате нова реклама, кликнете върху Set Up Creative и в следващите екрани можете да добавите текстовете и визията:
След като кликнете върху Publish, трябва да изчакате одобрение от Meta… и първата ви реклама ще започне да достига до потребителите!
Препоръчваме да инсталирате в онлайн магазина си Facebook Conversion API, за да оптимизирате по-лесно резултатите от активностите си в Meta. В платформата GombaShop™ това става с няколко клика и е напълно безплатно.
Как да стартирате успешни реклами в Instagram?
Важно е да имате предвид, че Instagram е по-подходяща за по-младата аудиория (най-вече millennials и Gen Z поколенията) и потребителите в платформата ще реагират най-добре на съдържание, което е повече lifestyle ориентирано.
Съветваме ви да се фокусирате се върху форматите reel и story – но разбира се, можете да експериментирате и с останалите.
Съвети за ефективна реклама във Facebook
През 2025 Facebook се използва предимно от поколението X и boomer-ите – добре е да го имате предвид, за да създавате релевантни реклами за аудиторията.
Най-лесно ще ви е да стартирате със single image или carousel-и, но можете да изпробвате също видеата и сторитата.
Google Ads реклама
Как се прави реклама в Google Ads – основни настройки
Влезте в платформата Google Ads от своя профил в Google. Това ще е началният екран, който ще видите:
Кликнете върху синия бутон New Campaign. След това изберете основната цел за кампанията си:
Изберете типа на кампанията си. За примера ще използваме Search (текстова реклама, показвана в резултатите при търсене в Google):
Въведете адреса на сайта си и име на кампанията:
Изберете основната метрика, върху която искате да се фокусирате в рекламата си (по подразбиране е Conversions, тоест продажби):
Ако искате да задълбаете повече по темата с bidding опциите, ви съветваме да се запознаете с термините CPC (cost per click), CMP (cost per 1000 impressions) и CPA (cost per action). Прочетете повече в помощната статия на Google Ads.
Изберете в кои мрежи и на потребители от кои локации ще се показват рекламите:
Въведете сегменти от потребители (тоест хора с какви интереси или поведение искате да таргетирате):
В случая правим Search реклама, затова е важно да изберем ключовите думи и фрази, при търсенето за които ще се показват рекламите:
След това въведете основните текстове (заглавия и описания), както и останалите елементи (допълнителни бутони, callout текстове и други):
Накрая изберете и бюджет за рекламната си кампания:
След като кликнете върху Next, ще можете да прегледате финално рекламата си и да я публикувате.
Имайте предвид, че цената за реклама в Google Ads (а също и в другите платформи) ще зависи от много фактори: конкуренцията, офертата ви, визията, посланията и други.
Съвети за създаване и анализ на първата ви рекламна кампания
Как да настроите рекламите си?
За стартиращи бизнеси препоръчваме да се използват две основни кампании:
- Една за трафик към онлайн магазина ви, която да е насочена към по-широка аудитория от потребители, които биха имали интерес към продуктите ви.
- Една ремаркетинг кампания за конверсии (продажби), която да е насочена към хората, които вече са разглеждали предложенията в сайта ви.
Разбира се, с развиването на онлайн магазина ви можете да експериментиране и с други цели и настройки за кампаниите си.
Как да проследите ефективността на вашите реклами?
Както Meta Ads, така и Google Ads ви дават детайлни статистики за представянето на вашите активности и така имате възможност да направите анализ на рекламните си кампании. Можете да следите основни параметри (импресии, достигнати потребители, кликове, конверсии и други) – на ниво кампания, ad set или реклама.
Препоръчваме да следите постоянно резултатите на активностите си (особено ако те са с по-голям бюджет), за да можете да ги оптимизирате и да извлечете максимума от тях.
Често срещани грешки и как да ги избегнете
Ето някои от най-често допусканите грешки при създаването на search реклами, display реклами или кампании в социалните медии:
- Очаквате резултати веднага. Трябва да знаете, че отнема време да откриете точната аудитория, както и форматите и посланията, които ще работят най-добре за вас. Имайте търпение и не спирайте да експериментирате.
- Инвестирате твърде голям бюджет. Особено ако нямате голям опит, ви съветваме да стартирате с по-малко средства и постепенно да скалирате рекламите си.
- Очаквате, че всички ваши продукти ще се продават добре. Истината е, че рядко има такива онлайн магазини. Фокусирайте усилията си върху най-търсените си предложения, за да имате добра възвръщаемост.
- Смятате, че Meta или Google ще свърши цялата работа вместо вас. Колкото и да е мощна рекламната платформа, вашите усилия са от ключово значение за успеха на бизнеса ви. Уверете се, че имате достатъчно атрактивна оферта (която потребителите ще предпочетат пред предложенията на конкурентите), както и грабващи послания и визии.
Вече знаете как се прави реклама в Интернет и сте готови да промотирате своите предложения! С правилния подход (и с достатъчно търпение и експерименти) можете да извлечете максимума от своите кампании в Meta Ads и Google Ads. Пожелаваме ви първите ви реклами да са успешни… И да ви донесат много поръчки, разбира се!
Искате лесно да изградите бизнес от нулата и да имате онлайн магазин с много маркетинг инструменти и интеграции с най-популярните рекламни платформи? Доверете се на GombaShop™ – е-commerce платформа, която ви предоставя всичко необходимо, за да продавате в Интернет. Сега можете да се възползвате от безплатен 14-дневен тестов период и 40% отстъпка при сключването на годишен абонамент. Стартирайте своя онлайн бизнес тук.