над 6000 успешно създадени онлайн магазина, последно обновяване 20 Април 2021
bg en

всички
Годишни
абонаменти на
половин
цена.

-50%

СЪЗДАЙТЕ ОНЛАЙН МАГАЗИН

Първата година в онлайн бизнеса – най-важното, за което да се подготвите

Първата година в онлайн бизнеса често е най-трудната и е определяща за дългосрочния ви успех. Това е вълнуващ период, изпълнен с много предизвикателства.

Как да се подготвите за него и какво да очаквате след старта на магазина си? Тук ще ви представим няколко съвета, които да използвате за отправна точка и вдъхновение. Разбира се, голяма част от тези елементи е добре да предвидите още преди стартирането на бизнеса си. Но дори вече да имате онлайн магазин, тук ще откриете много полезни идеи за развиването му.

Създайте бизнес план и определете цели за първата година

Днес e-commerce сферата разкрива огромни възможности и стартирането на онлайн магазин е по-лесно от всякога. Но как да разберете дали идеята ви е добра и дали ще продавате на печалба?

Едно добро начало е да разпишете своя бизнес план. Това понякога е тежка задача, която изисква дълго проучване. Но ако отговорите на някои основни въпроси, ще улесните този процес. Ето с кои да започнете:

  • Какъв проблем искате да решите със своя продукт (или с какво помагате на клиентите си)?

  • Изцяло ново решение на пазара ли предлагате? Ако отговорът ви е “Не” – кои са основните ви конкуренти?

  • Какво в продуктите ви е уникално и ви различава от конкуренцията?

  • Каква е аудиторията, която ще има интерес към предложенията ви? Какви са възрастта, интересите, професията и финансовите им възможности? С какво се занимават в свободното си време?

  • Кои са каналите, в които можете да достигнете до потенциалните си клиенти и да представите на тях продуктите си?

  • Какви са реалистичните срокове за стартиране на магазина, качване на първите артикули, разширяване на продуктовия каталог и изграждане на партньорства?

  • Какви са целите ви за първата година? Тук най-важно е да опишете ориентировъчния брой продажби, които очаквате (или минимума продажби, които са ви необходими, за да сте на печалба).

Как да систематизирате цялата тази информация? Един от най-удобните варианти е популярният Business Model Canvas. Това е шаблон, в който можете да опишете накратко най-важното за бизнеса си. Тази информация ще ви е полезна и след като стартирате магазина си – можете например да я показвате на бъдещи инвеститори или с нея да проверявате дали идеите ви за кампании пасват на таргет аудиторията и поставените цели.

Изключително важно е да валидирате бизнес идеята си възможно най-рано. Това може да стане и още преди създаването на магазина ви. Използвайте за целта малък кръг от ваши познати (които по възможност са близки до таргет аудиторията ви). Разкажете им идеята си и им покажете продуктите си. Следете внимателно въпросите и мненията, които ви споделят. Те ще са ви полезни при подготвянето на маркетинг стратегията и създаването на рекламните ви послания.

И най-добрите предприемачи ще потвърдят: не всяка идея е печеливша. Понякога тя може да е твърде рискова или да се окаже, че към продукта ви няма голям интерес. Именно заради това е важно да обърнете специално внимание на проучването и да се фокусирате върху идеи, които изискват по-малка начална инвестиция.

Планирайте внимателно разходите си

Най-честата причина бизнесите да се провалят през първата си година не е непостоянството, липсата на опит или неочакваните обстоятелства. Тя е лошото управление на финансите.

Особено за малките онлайн бизнеси е изключително важно в началото да сведете разходите си до минимум. Не правете големи и необмислени инвестиции в технологични решения, които ще са трудни за поддръжка.

Тук на помощ ще са ви SaaS платформи като GombaShop™. С тях само срещу малък месечен абонамент ще разполагате с напълно функциониращ онлайн магазин. Не е необходимо да имате специфични технически умения или да правите сложни интеграции. Така ще спестите от разходите за софтуерна разработка, дизайн и поддръжка и можете да се фокусирате върху най-важното за вас – развиването на бизнеса ви.

Друга ключова стъпка е изборът на точните цени за продуктите ви. Това ще е сред решаващите фактори дали ще продавате на печалба и колко голяма ще бъде тя. Вижте нашите съвети за правилно ценообразуване.

Освен разноските за платформата и снабдяване с продуктите, предвидете и фиксираните разходи: за счетоводство, склад (ако предлагате повече продукти), домейн и други. Имате ли нужда от служители, или ще действате сами? Съветваме ви да не наемате хора, освен ако наистина имате необходимост от тях – а впоследствие постепенно разширявайте екипа заедно с развиването на бизнеса си.

Много стартиращи магазини инвестират големи суми за мощни инструменти и допълнителни услуги. Препоръчваме ви да бъдете предпазливи в това отношение. В началото заложете на безплатни инструменти – те вършат страхотна работа за малки и средни онлайн магазини и са лесни за инсталиране.

Имайте предвид, че през първите месеци голяма част от печалбата си ще реинвестирате в бизнеса си. Най-често тези разходи ще са за реклама или за непредвидени разноски (бъдете убедени, че ще има такива). Възможно е да се наложи и инвестиция в продуктите ви – например да създадете нови разновидности на артикулите си, да направите подобрения по тях (ако вие ги изработвате) или да разширите каталога си.

Пътят до първата поръчка в онлайн магазина ви

Вече сте създали своя бизнес план, избрали сте точната платформа и сте презентирали артикулите си по най-добрия начин. Сега идва и вълнуващата част! Време е да откриете първите клиенти за магазина си.

За стартиращи онлайн бизнеси ключова стъпка е вкарването на свеж и добре таргетиран трафик. Именно затова е важно през първата година голяма част от инвестициите ви да са в реклама. Дори да имате най-изгодните предложения и перфектно функциониращ магазин, ако никой не разбере за него (или го представите на грешна аудитория) – усилията ви ще са напразни. Тук изключително полезни ще са ви първоначалното планиране и определянето на таргет потребителите, които разгледахме в началото.

Можете да започнете, като създадете профили в социалните медии. Не е задължително “да сте навсякъде” – за начало изберете само тези канали, които най-добре пасват на бизнеса ви. Проучете и обмислете и другите възможности за реклама като search кампании и банери в дисплейната мрежа на Google. Използвайте и ремаркетинг кампании, за да увеличите процента на завършените поръчки. Научете повече за рекламата на онлайн магазина ви.

Имайте предвид, че през първите месеци потребителите няма да познават добре бранда ви. Затова в рекламите си трябва да запознаете клиентите с продуктите си и основните им предимства (например: ръчна изработка, eco-friendly материали, ниски цени). Ако имате възможност да инвестирате повече средства за реклама, заделете част от тях за силна awareness кампания за бранда ви.

Не подценявайте и безплатните методи да привлечете клиенти. Дори да не са ефективни колкото платената реклама, те са още един начин да засилите интереса към новия си магазин. Използвайте личните си профили в социалните медии и група от близки приятели, за да популяризирате бранда си през първите седмици.

Един от доказаните начини за привличане на нови купувачи са промоционалните кампании. Можете да стартирате рекламните си активности с атрактивно намаление за най-добрите си продукти (или тези, към които смятате, че ще има най-голям интерес).

Със сигурност ентусиазмът ви в началото ще е голям, но ви съветваме да бъдете внимателни с рекламните кампании. Не прекалявайте с твърде натрапчиви или “крещящи” послания – те могат да имат обратния ефект върху бранда ви. Следете постоянно представянето на всички свои реклами, за да подобрявате представянето им.

Изградете лоялна група от клиенти

Ако седмиците след старта на магазина ви са за привличане на първите клиенти, то основната ви цел през следващите няколко месеца ще е да изградите лоялна група от купувачи. Това са хора, които вече са пазарували от вас поне няколко пъти, познават бранда ви и следят вашите предложения.

В началото купувачите ви ще са малка група хора – и това ви дава възможност да им обърнете повече внимание. За да ги превърнете в лоялни клиенти, осигурете добра поддръжка и реагирайте максимално бързо, ако възникнат казуси с продуктите ви. Бъдете отзивчиви, използвайте приятелски тон и поискайте да ви споделят искрено мнение за продуктите ви – тази информация ще ви е безценна в началото.

Бъдете активни в социалните медии, за да информирате вече изградената си аудитория за нови продукти и намаления. Много полезни за създаването на лоялна група от купувачи ще са имейл маркетинг активностите. В бюлетина си можете да представяте актуално и полезно съдържание, което ще е още една мотивация за клиентите ви да посещават сайта ви. 

Друг доказан начин да задържите клиентите си е като им предлагате специални намаления: отстъпки, промокодове или лимитирани предложения за лоялни купувачи. Вижте още ценни съвети за увеличаване на завръщащите се клиенти.

Не спирайте да се учите!

Ако трябва да опишем първата година в бизнеса с един израз, той определено е “проба-грешка”. Със сигурност ще трябва да учите много неща в движение и постоянно да правите промени в магазина си, в рекламните кампании и в обслужването си.

В това отношение изключително полезни ще са анализите на сайта ви. С инструменти като Google Analytics лесно ще определите кои са основите ви източници на трафик, какво е поведението на посетителите и кои параметри можете да подобрите. Използвайте и статистиките за поръчките, за да откриетекои са най-продаваните ви артикулии кои промоции са най-ефективни. В началото много онлайн търговци са убедени, че познават перфектно продуктите и клиентите си... Но е възможно да се окажете изненадани – например да откриете сезонност при търсенето на някои ваши стоки или други интересни модели на поведение при купувачите ви.

За да бъдете винаги една крачка пред конкурентите си, следете постоянно тенденциите в онлайн търговията. Изпробвайте нови инструменти, механизми за промоции и методи за плащане и доставка. Вдъхновявайте се от успешните e-commerce истории и вижте как тези предприемачи са подходили, за да развият бизнеса си.

Не забравяйте също, че парите не са единственият ви ресурс – да планирате добре времето си е също толкова важно. Изберете внимателно върху какво да се фокусирате и за кое може да потърсите съдействие – например да се свържете с фрийлансъри или да използвате готови решения. Мислете в дългосрочен план и не изразходвайте цялата си енергия през първите месеци – така ще увеличите шансовете си за успех в дългосрочен план.

Първата година за всеки онлайн бизнес е сбъдната мечта, но и голямо приключение. За да преминете успешно през нея, се изисква комбинация от добро планиране, предприемачески нюх и мотивация. Не спирайте да се учите и да експериментирате, за да бъдете следващата вдъхновяваща бизнес история!


Фон за онлайн секция
Защо GombaShop е правилното решение?
Ние няма да ви залъгваме с изброяване на хиляди опции, които никога няма да ползвате,
нито ще ви засипваме с объркваща информация за това какви невероятни възможности предлага нашата платформа.
Това просто не е необходимо, защото GombaShop работи!
Работи бързо, лесно и притежава всичко необходимо, за да стартирате Вашия онлайн бизнес.
Убедете се сами!
Възползвайте се от 14 дневния безплатен тестов период и отворете Вашия интернет магазин още сега!
GombaShop Bulgaria - Създайте онлайн магазин