От къде идват посещенията в електронните магазини?

Последно обновяване: 1 април 2014

Инфографика със статистика и анализ на трафика в електронни магазини използващи Gombashop™, базирана на над 130 000 уникални посещения през месец март 2014 г.




Ето и изводите, до които достигаме след анализ на графиката:

  • Статистиката за трафика към малки до средни интернет магазини показва, че комуникацията в социални мрежи е от съществено значение за първоначално привличане на потребители. Впечатление прави разпределението на посещения в магазините за бързооборотни стоки, където ключово е задържането на постоянна аудитория и реализирането на регулярни покупки базирани на директен трафик. В сегмента на стоки с по-висока номинална стойност, посещенията генерирани през търсещи машини значително нарастват.
  • Стартиращите магазини на практика не реализират почти никакъв натурален (органичен трафик). Индексирането в търсещите машини отнема време (до 1 месец), а доброто позициониране в търсачките още повече (3-6 месеца). Поради тази причина, най-бързият и естествен начин за реализиране на посещения от ден 0 е използването на платени форми на реклама.
  • В сегмента на безплатни източници на трафик, най-бързи резултати дават социалните мрежи и връзки в тематични сайтове, блогове и др. Освен директни кликове, именно тези препратки допринасят за по-добри SEO резултати и покачване на посещенията към сайта на по-късен етап. Впечатление прави, че ако в рамките на първата половин година, активностите в социалните мрежи изглежда имат най-съществено значение за органичния трафик, то впоследствие процентното съотношение социални мрежи / търсене / директен трафик / препратки започва да се балансира, в посока на стойности от вида 35 / 35 / 15 / 15.
  • Голям процент от онлайн търговците намират възможността за реклама във Facebook за по-достъпна и лесна за управление. Повечето собственици на онлайн магазини не са запознати с различните възможности за реклама и често първите стъпки, които се правят в тази посока са именно в социалната мрежа. Тенденцията, която се наблюдава е оформяне на двуполюсен модел ползващ единствено CPC мрежите на Facebook и Google adwords. Много по-малко използвани са другите налични на пазара платформи, както и рекламата в афилиейт мрежи и сайтове за сравнение на цени. По-голямата част от онлайн търговците ползват платени форми за привличане на трафик, но оперирайки с предимно ниски бюджети.
  • Почти 100% от по-малките магазини, предпочитат да заплащат рекламата си „на клик“. Това е очакван резултат предвид по-големия стремеж към директни бързи конверсии (продажби) и липса на по-дългосрочни стратегии за развитие на бранд.
  • Положителен е фактът, че над 90% от интернет търговците ползват платени канали за реклама. Месечните рекламни бюджети обаче рядко надхвърлят 1000 лв. Покачването на средствата отделяни за маркетинг на онлайн магазините са правопропорционални на периода, през който функционира всеки сайт. С времето собствениците на сайтове придобиват по-голяма увереност и опит в използването на различните рекламни канали, като съответно започват да инвестират по-големи суми с цел увеличаване на трафика и продажбите си. 

    Макар и малък процент, част от онлайн магазините не инвестират никакви средства в интернет реклама. Тези сайтове стандартно не реализират продажби и след кратък период спират да функционират. Някой от тях биват създадени не с цел продажби, а с чисто презентационни функции. Последните биват употребявани като онлайн каталози с изключени опции за онлайн поръчки.


©2014 Gombashop™