Процесът по продаването и купуването на продукти или услуги в Интернет. Най-често продажбите се извършват в онлайн магазини, но могат да се използват и други дигитални канали, като например социални медии.
Наричана е още електронна търговия или е-commerce.
Онлайн търговията (позната още като е-commerce или електронна търговия) представлява продажбата и покупката на продукти или услуги в Интернет. Най-често продажбите се извършват в специализирани сайтове – онлайн магазини, но могат да се използват и други дигитални канали, като например социални медии или маркетплейси. Обменът на данни и плащанията също се извършват изцяло дигитално.
Е-commerce е огромен пазар и по всичко личи, че ще продължава да расте: все повече хора имат достъп до Интернет и мобилни устройства, а доставките на всякакви видове продукти от всички краища на света са много по-бързи и евтини, отколкото преди години.
Почти всичко вече може да бъде закупено онлайн, заради което електронната търговия е силно конкурентна. Тя може да бъде както заместител на физическите магазини, така и възможност за разширяване на дейността им.
Какви са основните предимства на онлайн търговията?
- Управлявате собствен бизнес от всяка точка на света, не е необходимо да се обвързвате с конкретна локация.
- Лесен старт и по-малко рискове при стартиране в сравнение с традиционната търговия.
- По-малко разходи (например не се ангажирате с плащане на наем и режийни разходи).
- Клиентите ви могат да пазаруват денонощно.
- Можете да достигнете до много повече потребители. Все по-голяма част от хората в България пазаруват онлайн. Освен това с помощта на e-commerce лесно можете да стартирате продажби в чужбина.
Какви са предизвикателствата пред онлайн търговците?
- Нямате човекопоток, както е при традиционните бизнеси. Ще трябва да откривате потенциални купувачи чрез маркетинг активности.
- Голяма конкуренция. Тъй като е много достъпна сфера, е-commerce е наситена с бизнеси и е по-трудно да откриете нова ниша и да се отличите от конкурентите си.
- Клиентите ви обикновено не могат да докоснат продукта, преди да го закупят. Затова трябва да им предлагате качествени продуктови снимки и видеа и детайлна информация, както и възможност за преглед и тест на поръчката преди заплащане.
Онлайн търговията може да бъде осъществена по няколко основни модела: бизнес към клиент (B2C), бизнес към бизнес (B2B), клиент към клиент (C2C), клиент към бизнес (C2B). Няколко са и каналите за продажба, които използват онлайн търговците. Възможностите са продажба чрез собствен магазин, при който компанията продава свои или различни марки продукти; продажба в маркетплейси, в които се публикуват предложения на различни доставчици; продажби в социалните медии.
Кои са най-популярните е-commerce модели?
- Собствено производство на продуктите (например ако сте крафтъри).
- Дропшипинг. Не разполагате със стоката на склад, а разчитате на доставчик, който я изпраща директно до клиента. Този доставчик следи количествата в склада, опакова стоките и ги доставя до крайния клиент.
- White Labeling. Този модел на търговия предполага използването на продукти от друг бизнес, които вие ребрандирате.
- Търговия на едро. Поддържане на много стоки на склад, които продавате на други бизнеси.
Съвременните SaaS платформи за онлайн търговия като GombaShop™ правят е-commerce сферата все по-достъпна. Благодарение на тях лесно можете да стартирате собствен онлайн магазин с малка инвестиция и без да поемате голям риск.