Маркетинг анализи за онлайн магазина Ви – ръководство за начинаещи
Данни, данни, данни… Скоро след като стартирате своя онлайн магазин, ще разберете, че почти всичко е числа – и че анализите са един от най-силните инструменти за развиване на бизнеса Ви.
Но откъде да започнете и как да се ориентирате в това море от информация? В нашето ръководство за начинаещи ще Ви представим всичко необходимо. Да започваме!
Какво са анализите и защо са важни за бизнеса Ви?
Е-commerce анализите (популярни на английски като analytics) са процесът на събиране на данни за Вашия онлайн магазин и откриването на тенденции в поведението на потребителите. Казано по друг начин, те са науката и изкуството да правите правилните изводи за бизнеса си от цялата информация, която получавате.
Решенията за развиването на бизнеса Ви не трябва да са импулсивни или рискови, а базирани на проучвания и данни. Затова е важно редовно да следите ключовите показатели за сайта си. Така ще разберете кои елементи е необходимо да подобрите, за да увеличите продажбите си.
Google Analytics – най-мощният инструмент за е-commerce анализи
В съвременния е-commerce един инструмент е станал толкова популярен, че е познат на почти всеки онлайн търговец. Това, разбира се, е Google Analytics. Инструментът Ви позволява само с инсталирането на малко код да получавате детайлна информация за магазина си в реално време.
Регистрацията в Google Analytics става много лесно, като последвате този линк. Ето как изглежда началната страница, след като влезете в акаунта си:
С GombaShop™ инсталирането на кода е улеснено още повече. Необходимо е единствено да поставите Tracking ID от Google Analytics акаунта си в нашата секция с Настройки:
Тъй като е най-популярният инструмент, в ръководството по-долу ще показваме примери с Google Analytics – но представените анализи се използват и в другите подобни платформи.
Ще включим в ръководството и някои полезни основни статистики, които можете да откриете на един клик разстояние в администрацията на GombaShop™.
Общи анализи за представянето на сайта Ви
Най-големият Ви приоритет преди всичко е да знаете, че предлагате качествени продукти и ги представяте по добър начин. Затова, преди да преминете към анализа на поведението на потребителите и поръчките си, обърнете внимание на цялостното представяне на сайта си.
Има статистики, които са полезен показател да разберете каква е първата представа на посетителите за бизнеса Ви и какво е потребителското им преживяване. Това са най-популярните от тях:
-
Page load time – средното време за зареждане на страниците. Ако сайтът Ви зарежда бавно, потребителят може бързо да го напусне и не само да не направи поръчка, но и да остане с лошо впечатление за бранда Ви. Препоръчителното време за зареждане варира в зависимост от вида на бизнеса Ви, дизайна и качените снимки, но 3 - 4 секунди обикновено е добра ориентировъчна стойност.
-
Time on site – средното време, прекарано на сайта. Това е основен индикатор дали на потребителите им харесва това, което виждат. Според проучване от 2021 средната стойност за всички индустрии е около 54 секунди.
-
Pages per visit – колко страници средно отваря един потребител за едно свое посещение. Повече посетени страници означава повече разгледани продукти и показва, че хората проявяват интерес към бранда Ви.
-
Bounce rate (степен на отпадане) – процентът на потребители, които напускат сайта Ви още след първата посетена страница. Обикновено bounce rate над 60% се смята за лош индикатор. Вижте как да го подобрите.
По-голямата част от статистиките, свързани с общото представяне на страниците от сайта Ви, ще откриете в раздела Behavior в Google Analytics:
Анализи за аудиторията Ви
Успешният онлайн търговец е този, който познава добре аудиторията си. Google Analytics Ви предоставя много ценна информация, с която ще анализирате профила на своите посетители: демография, интереси, използвани устройства и други. Нищо чудно статистиките да покажат, че таргет аудиторията Ви се различава от тази, която първоначално сте смятали за основна.
Подробна информация за тези данни можете да откриете в раздела Audience на Google Analytics:
След като изберете конкретен показател, можете да видите разбивки за него. Ето един пример със статистиките по възрастови групи (достъпни от раздела Audience -> Demographics -> Age):
Анализи за привличането на клиенти (Customer Acquisition)
Една от най-важните задачи пред Вас е да превърнете посетителите си в клиенти и това да става с възможно най-малко средства.
Особено ако използвате SaaS решение за електронна търговия, основната част от разходите Ви ще са за маркетинг – затова е важно да следите статистиките, свързани с customer acquisition. Това са двете най-важни от тях:
-
Conversion rate – това е процентът на хората, които са направили поръчка, след като са посетили сайта Ви. Можете да го изчислите, като умножите общия брой на поръчките по 100 и полученото число разделите на общия брой уникални посетители. (Пример: ако имате 1 000 уникални посетители и 50 поръчки, conversion rate е 50 * 100 / 1000 = 5%).
Колкото по-висока е тази стойност, толкова по-ефективни са рекламите Ви и представянето на продуктите в продуктовата страница. Средният conversion rate много зависи от индустрията Ви. Ако продавате аксесоари с ниска цена, 5% е добра стойност. А за луксозни мебели (където се изисква повече проучване и обмисляне) conversion rate от 1% може да е страхотно постижение.
-
Customer acquisition cost – средната цена за придобиване на клиент. Ако бизнесът Ви харчи повече, отколкото генерира като продажби, ще сте на загуба. Затова customer acquisition cost (познато още като cost per acquisition) е една от най-важните стойности, които можете да следите. Можете да я пресметнете, като разделите бюджета за реклама на общия брой клиенти. (Пример: ако в един месец сте изразходили 1 000 лв. за реклама и сте имали 200 нови клиенти, cost per acquisition за този период е 1000 лв. / 200 = 5 лв.)
Анализи, отразяващи растежа на бизнеса Ви
Добрият предприемач мисли в дългосрочен план. Затова, след като имате основна информация за таргет аудиторията си и за представянето на сайта си, трябва да обръщате внимание и на “по-голямата картина”.
Ето някои от най-важните статистики в това отношение:
-
Общият брой и общата стойност на поръчките в магазина Ви. Това са основните индикатори колко е голям Вашият онлайн бизнес.
-
Посетители. Те обикновено се разделят на нови и завръщащи се. В началото, когато брандът Ви не е много популярен, новите посетители ще са повече, но трябва с подходящите рекламни кампании да се стремите да увеличавате и завръщащите се.
-
Customer lifetime value – колко печелите в дългосрочен план от един клиент (през цялото време, докато пазарува от Вас). Това е важен показател за лоялността на купувачите Ви.
-
Average order value – колко е средната стойност на една поръчка. Можете да я увеличите с подходящи промоции и някои популярни техники като cross-selling и upselling.
Ако ще развивате сериозен онлайн бизнес, задължително инсталирайте Google Analytics E-commerce tracking. В тази секция ще получавате информация за стойността на поръчките си, най-купуваните продукти, поведението на купувачите си и още.
Най-важните статистики за поръчките и клиентите си можете да откриете в обобщен вид и в администрацията на своя GombaShop™ магазин, като отворитеменюто Отчети. В раздела Обобщен отчет ще получите основната информация за поръчките и изоставените колички – за избран от Вас времеви период. Вижте повече в помощната ни секция.
Най-детайлните статистики ще откриете в раздела за отчети по Поръчки. Тук можете да разгледате удобни предефинирани отчети от менюто горе вляво (за Поръчки по дни, Поръчки по месеци, Най-продавани продукти, Продажби по клиенти и още). Ето един пример с предефиниран отчет за поръчки по клиенти:
С опциите за филтриране, групиране и колони можете да създадете и персонализирани отчети. Прочетете повече в нашата помощна секция.
В раздела Продукти ще откриете систематизирана информация за всички качени продукти в магазина, която също можете да персонализирате с опциите над таблицата:
Обобщена информация за купувачите си и общата стойност на поръчките, които са направили, Ви очаква в раздела Клиенти:
Прочетете повече в помощната ни секция:
Най-важните статистики от платформите за реклама
Няма как да не обърнем внимание и на тях – все пак рекламата ще е основният начин да генерирате продажби. В Google Analytics можете да откриете удобно обобщение за всеки от основните канали от раздела Acquisition.
Но има и някои основни статистики за отделните рекламни кампании, които е добре да следите. Ето най-популярните от тях:
-
Reach – броят на достигнатите потребители от рекламата Ви.
-
Impressions (импресии) – общият брой показвания на рекламата Ви.
-
Link clicks – общият брой кликове върху рекламата Ви.
-
CPC (Cost per click) – средната цена за клик върху рекламата.
-
CTR (Click-through-rate) – процентът на хората, които са кликнали на рекламата Ви.
-
Open rate – термин, използван в имейл маркетинга. Отразява процента от получателите, които са отворили съобщението от кампанията.
Тези данни ще получите в удобен вид от платформата, която използвате за реклама. Можете да научите повече за метриките от Help секциите на Facebook и Google Ads.
Как да използвате анализите ефективно?
Числата не означават нищо, ако не водят до правилните изводи. Именно затова, освен да проверявате редовно статистиките, трябва да си задавате въпроси и да се опитвате да стигате до изводи.
Тук ще Ви представим три казуса, с които ще илюстрираме как можете да анализирате резултатите си.
1. Цената за клик на рекламите е висока.
Определили ли сте правилно таргет аудиторията на рекламите си? Дали криейтивът (рекламната визия и текстът) са достатъчно грабващи и комуникират ясно предложението?
2. Имате висок bounce rate.
Причините може да са много. Отговаря ли информацията в лендинг страницата на представеното в рекламата? Зарежда ли бързо сайтът Ви? Добро ли е ценовото Ви предложение? Имате ли удобна версия за мобилни устройства?
3. Нямате достатъчно завръщащи се клиенти.
Предлагате ли изгодни промоции за повторна поръчка? Използвате ли ремаркетинг кампании? Активни ли сте в социалните медии?
Разбира се, ще възникнат казуси, които не са толкова лесни за решаване. Но с придобиването на повече опит ще успявате по-лесно да достигате до правилните изводи.
Препоръчваме Ви да си изградите план и ясни цели за рекламните кампании. Започнете с реклами за придобиване на първите посетители и клиенти (с атрактивни промоции), следете анализите и оптимизирайте резултатите, а след това преминете към фазата на скалиране на бизнеса си и организиране на по-мащабни кампании.
Вече познавате добре най-важните статистики за всеки онлайн бизнес, а това е страхотно начало! Ако искате да стартирате собствен магазин с детайлни статистики и лесна за инсталиране Google Analytics функционалност, GombaShop™ е точно за Вас. Сега можете да се възползвате от 50% отстъпка при сключване на годишен абонамент. Започнете тук.