Логистика за онлайн магазини – всичко, което трябва да знаете

Последно обновяване: 17 октомври 2022

Взаимодействието на потребителите с бранда ви далеч не свършва с натискането на бутона Завърши поръчката. Подходът ви при обработването на поръчките и доставките е от ключово значение за дългосрочния ви успех в е-commerce – и ще става все по-важен с развитието на онлайн бизнеса ви.

Вашата логистика трябва да е организирана по такъв начин, че да отговорите на всички нужди на клиентите си и в същото време да сте на достатъчно голяма печалба. За целта е важно да имате добро планиране на всички етапи от нея и да оптимизирате всички свои разходи.

Ако не знаете откъде да започнете, тази статия е страхотна отправна точка. Тук ще ви представим на едно място всички детайли за логистиката, с които е важно да сте запознати предварително.

1. Осигурете достатъчно наличности от продуктите си

Едно основно правило в онлайн търговията – винаги мислете с няколко хода напред. Трябва да сте сигурни, че имате достатъчно количества от най-търсените продукти в магазина си. Така ще избегнете неприятни ситуации с разочаровани клиенти.

Ако се занимавате с дропшипинг, е много важно да откриете надеждни доставчици. Трябва да можете да разчитате, че ще ви доставят достатъчно артикули в кратък срок – дори броят на поръчките ви да расте бързо. Преди да подпишете договор с някой доставчик, го проучете добре и уточнете всички условия предварително. Прегледайте и ревютата и коментарите за него от другите търговци.

В нашето подробно ръководство за дропшипинг ще откриете още много полезни насоки за стартирането и управлението на такъв тип бизнес.

Произвеждате сами продуктите си? Не забравяйте винаги да предвиждате достатъчно време за изработването им. С развиването на онлайн бизнеса ви по всяка вероятност отговорностите ви ще се увеличават (маркетинг, партньорства, обучение на персонал…), но не забравяйте кое е вашата страст и се фокусирайте върху нея. Така винаги ще имате достатъчно произведени продукти. При необходимост, в началото потърсете помощ за създаването на артикулите или работата по магазина от свои роднини или приятели.

Когато онлайн магазинът ви започне да се развива и имате богато продуктово портфолио с много наличности, помислете за вариант да използвате софтуер за управление на складови наличности.

Планирайте активностите си внимателно

За да няма неприятни изненади за вас и за клиентите ви, трябва сравнително добре да знаете кога се очаква засилен интерес към продуктите ви. Следете статистиките на сайта си, за да разберете кои са най-търсените ви предложения и винаги осигурявайте повече бройки от тях.

Проучете дали при вашия тип продукти има някаква сезонност или повишен интерес покрай празниците, за да сте подготвени за тези периоди от по-рано.

Не забравяйте, че можете да регулирате броя на поръчките си чрез онлайн рекламата. Ако забелязвате, че наличностите ви ще се изчерпат, намалете бюджета или дори спрете кампанията. Все пак е по-добре да имате малко по-малко поръчки, отколкото куп недоволни клиенти и бърнаут, нали?

Понякога ограничените наличности могат да са във ваша полза. Послания тип “Последни бройки” създават усещане за ексклузивност и ще подтикнат посетителите ви да завършат поръчката си по-бързо. Но не прекалявайте с този подход и винаги бъдете снабдени с достатъчно разнообразни предложения.

2. Управлявайте ефективно складовото си пространство

Няма да се лъжем – складовете на много стартиращи онлайн магазини са всъщност гаражи или дори дневни стаи. Но дори пространството ви да е много ограничено, е важно да създадете достатъчно ред в него. Така многократно ще улесните обработването на поръчките си.

Ето основните насоки, които да следвате в това отношение:

  • Ако произвеждате сами продуктите си, обособете отделно място за материалите. Важно е всичко да ви е подръка, за да не прекъсвате работния си процес.

  • Сложете най-търсените продукти на най-достъпното място.

  • Надпишете всичко. Материали, опаковки, различните категории артикули, върнатите продукти… Колкото по-подробно надпишете всичко, толкова повече трудности ще си спестите. Надписвайте продуктите по еднакъв начин в склада и в онлайн магазина си, за да не стават неприятни разминавания.

Когато онлайн бизнесът ви започне да се разраства, вече можете да потърсите други опции и да наемете собствен склад и дори хора, които се грижат за поддържането му.

3. Осигурете бързо и качествено управление на поръчките

Вашата платформа за онлайн търговия трябва да е максимално удобна и да улеснява работата ви по обработката на поръчките.

В това отношение можете изцяло да разчитате на GombaShop™. В раздела Поръчки от административния ни панел ще виждате структурирана информация за всички свои поръчки, която лесно ще филтрирате по дата, статус, номер на поръчката и още:

При натискане на бутона Виж можете да разгледате и редактирате информацията за всяка от поръчките:

Винаги слагайте правилния статус на поръчката си и допълнителни коментари (дори да мислите, че лесно ще запомните подробностите, споделени от клиента) – така ще си спестите много главоболия.

4. Изберете надеждни логистични партньори

Като във всеки бизнес, и в е-commerce е много важно да работите с правилните партньори. Преди да сключите договор с куриерска фирма, трябва да сте добре подготвени. Ето на какво да обърнете специално внимание:

  • Проверете репутацията на куриерската фирма. От колко време са на българския пазар? Какви са мненията на клиентите (и бизнесите) за тях и кои са най-често срещаните оплаквания?

  • Запознайте се с допълнителните услуги, които предлагат. Гъвкави ли са с обслужването на доставките (предлагат ли например доставка в определени часове)? Лесно ли е проследяването на пратките и какви са опциите за известяване при поръчка?

  • Проучете тарифите. По възможност договорете и преференциални цени при по-голям обем поръчки.

Препоръчваме ви да сключите договори с максимално много куриерски фирми (които, разбира се, отговарят на вашите изисквания) и да предоставяте опции за доставка както до офис на куриер, така и до адрес. Колкото повече варианти имат клиентите ви, толкова по-вероятно е да се превърнат в лоялни купувачи.

Едно от основните предимства на SaaS платформите за електронна търговия е лесното интегриране на нови услуги. В администрацията на GombaShop™ можете само с няколко клика да активирате инструменти за най-популярните куриери като Еконт и Speedy. Ще ги откриете в раздела Допълнения:

Благодарение на тези GombaShop™ разширения можете да се възползвате от много удобства, като например:

  • Удобна функционалност за генериране на товарителници.

  • Изчисляване на цената на доставка в реално време.

  • Лесни опции за настройване на поръчката.

Ако вече имате сключен договор с Еконт или Speedy, инсталирането става за секунди. Необходимо е единствено да въведете потребителското име и паролата от профила си, който сте създали в системата на куриера.

Ако имате физически магазин, добавете опция за получаване на поръчките в него – това е още един начин да направите пазаруването по-удобно и да създадете повече доверие към бранда ви.

5. Предоставяйте допълнителни опции за доставката

Колкото повече опции за доставката предлагате в онлайн магазина си, толкова е по-голям шансът да увеличите завършените си поръчки. По-долу ще ви представим основните варианти, които е добре да използвате.

Предоставяйте възможност за преглед и тест преди плащане

Ако предлагате дрехи или обувки, това е повече от наложително. Тази опция ще оскъпи цената на доставката, но осигурява повече удобство за клиентите ви и определено си заслужава.

Предлагайте безплатна доставка

Особено за поръчки над 100 лева, тя е просто задължителна. В администрацията на GombaShop™ лесно можете да добавите опция за безплатна доставка над определена сума (а също и много други варианти за промоции).

Осигурете лесна опция за връщане

Според българските закони всеки онлайн купувач може да върне продуктите в рамките на 14 дни след закупуването му, без да посочва причина за това. За да улесните клиентите си още повече, добавете и други удобни опции за връщане и ги упоменете ясно в условията за ползване на сайта си.

6. Проучете опциите за цялостни фулфилмънт решения

С разрастването на онлайн бизнеса ви не само печалбите, но и разходите ви ще се увеличават. Ще имате нужда от по-големи складове за съхранение на продуктите си, повече служители за обработване и изпращане на пратките, повече куриерски фирми, с които да работите…

За щастие има начин да улесните всички елементи от логистиката на онлайн бизнеса си и да спестите средства – като се доверите на цялостното решение на нашите партньори от euShipments. Благодарение на него само с една интеграция ще имате достъп до услугите на над 30 куриерски фирми и фулфилмънт центъра, както и премиум ценови условия за тях.

Цялостното решение ще е ваш незаменим помощник, когато започнете да продавате в чужбина. С euShipments можете да доставяте до 27 европейски страни и да използвате складови помещения в чужбина. Освен това ще разчитате на екип, който ще обработва поръчките и ще осигури клиентско обслужване на майчиния език на потребителите в съответната държава. Възможностите са много!

Развиването на сериозен онлайн бизнес започва с правилния избор на e-commerce платформа. Доверете се на GombaShop™ и ще получите всички необходими функционалности само срещу малък месечен абонамент. Сега можете да се възползвате от безплатен 14-дневен тест и 50% отстъпка при сключване на годишен абонамент. Започнете тук.