Как различните поколения пазаруват онлайн?

Последно обновяване: 22 август 2022

Как различните поколения пазаруват онлайн?
Няма как да продавате успешно на аудиторията си, ако не я проучите внимателно. В това отношение е ключово понятието за
поколение – група от хора, родени и живеещи по едно и също време. Характерно за тях е, че споделят общи възгледи и предпочитания, включително и подобно поведение при работата с новите технологии и пазаруването онлайн. Разделението по поколения често се използва при създаването на маркетинг стратегии и таргетирането на потребителите.

В тази статия ще разгледаме подробно трите поколения потребители, които трябва да познавате добре. Ако използвате тази информация по правилния начин, можете да я превърнете в повече завършени поръчки за онлайн магазина си. В крайна сметка това е най-важното, нали?

Поколение X

Родени: 1965 - 1980

Въпреки че не са израснали с новите технологии, голяма част от тези потребители са ги включили в ежедневието си и пазаруват редовно онлайн. Затова поколение X е таргет група, на която трябва да обърнете достатъчно внимание.

Какви са потребителските им навици?

Като хора, които по-късно са навлезли в новите технологии, поколение X все още използват най-установените социални медии – Facebook и YouTube са любимите им платформи. Отличаващо също е, че голяма част от тези потребители предпочитат да пазаруват през лаптоп, за разлика от следващите поколения.

Как избират откъде да купят?

Според проучване на HubSpot основния канал, чрез който поколение X откриват продукти, е search (чрез Google или други търсещи машини). Като най-възрастното от представените поколения, те използват често и други освен онлайн каналите – TV рекламите, например, влияят много на избора им за покупка.

Кое е най-важното за тях при покупката?

Основните фактори за покупка при поколение X са цената и качеството на продуктите (което, разбира се, не е изненадващо). За разлика от по-младите поколения, това по-трудно сменя предпочитаните брандове и избира такива, към които са изграждали доверие с години.

Поколение Y (Millennials)

Родени: 1981 - 1996

Това е поколение, което е имало досег с Интернет от по-ранна възраст. Всички Millennials са в работоспособна възраст (за разлика например от поколение Z), което означава, че допринасят за огромна част от онлайн продажбите. В България поколение Y са основната аудитория, на която брандовете рекламират онлайн.

Какви са потребителските им навици?

Най-предпочитаните от тях платформи са Facebook, Instagram и YouTube, като голяма част използват и TikTok. Millennials прекарват средно по 3-4 часа дневно в социалните медии (значително повече от поколение X, при които това време е около 2 часа).

Как избират откъде да купят?

Основният начин да откриват нови брандове и продукти са социалните медии, следвани от търсещите машини. YouTube рекламите и препоръките от приятели също са често срещани.

Кое е най-важното за тях при покупката?

Освен цената и качеството, ключови за поколение Y са и потребителските ревюта – затова не пропускайте да добавите такива в сайта си и да ги използвате за реклами в социалните медии.

Поколение Z

Родени: 1997 - 2012

Отличаващото за тях е, че са първото поколение, при което новите технологии са присъствали през целия живот. Тези потребители буквално са израстнали със смартфони и таблети в ръце и това се отразява много на потребителските им навици.

Какви са потребителските им навици?

8 секунди. Само толкова е attention span-ът (времето, за което задържат вниманието си върху съдържание) на поколение Z. Това означава, че трябва да фокусирате усилията си върху кратко и интересно видео съдържание, за да не ги загубите като клиенти. TikTok и Instagram са най-предпочитаните от тях социални медии, затова задължително ги включете в комуникацията си. 

Как избират откъде да купят?

Основният начин да откриват нови продукти и брандове са постовете и рекламите в социалните медии (особено кратките видеа), следвани от YouTube рекламите.

Кое е най-важното за тях при покупката?

В сравнение с другите потребители, поколение Z обръща много повече внимание на това колко социално отговорен е един бранд и това може да е решаващо за покупката. Брандове, които предлагат екологични продукти и опаковки и такива, които правят дарения, лесно им стават любими.

Обърнете внимание и на методите за плащане в онлайн магазина си – бързите и удобни разплащателни средства са изключително важни за пазаруващите от поколения Y и Z.

Как да използвате тази информация?

Разбира се, още при създаването на своя онлайн магазин трябва да имате ясен бизнес план и да знаете на кого продавате. Ако например очаквате почти всички ваши купувачи да са от поколението X, не е задължително да следвате всички нови онлайн тенденции.

Ако аудиторията ви е по-разнообразна, трябва да съобразите маркетинг стратегията си с това и да подберете за всяко поколение правилните канали и посланията, с които ще ги достигате.

Пример: Имате бранд за ръчно изработени гривни. В посланията за поколение Y можете да се фокусирате върху мненията на доволни клиенти, а в посланията за поколение Z – върху това, че продуктите ви са eco-friendly.

Google Analytics, а също и най-популярните платформи за реклама (като Facebook Ads Manager и Google Ads), ви дават възможност да видите подробни статистики за онлайн магазина си спрямо възрастта на потребителите. Следете ги редовно – това ще ви помогне да оптимизирате сайта и рекламите си.

Е-commerce се променя бързо и за да успеете, трябва да имате подръка всички необходими инструменти. Ще ги получите в GombaShop™! Платформата ни предоставя всичко необходимо за развиването на собствен онлайн магазин само срещу малък месечен абонамент. Сега можете да се възползвате и от безплатния 14-дневен тестов период и 50% отстъпка при сключване на годишен абонамент. Започнете тук.