над 6000 успешно създадени онлайн магазина, последно обновяване 8 Декември 2021
bg en

всички
Годишни
абонаменти на
половин
цена.

-50%

СЪЗДАЙТЕ ОНЛАЙН МАГАЗИН

Как да валидирате бизнес идеите си?

Има много предприемачи, които са открили страхотна идея за стартиране на онлайн магазин и нямат търпение да я приведат в действие. Истината обаче е, че не всяка идея ще ви донесе сигурен успех.

За да имате по-голям шанс, трябва да проверите доколко идеите ви могат да се реализират ефективно и дали ще ви носят достатъчно приходи в дългосрочен план. В крайна сметка това е най-важното за всеки онлайн търговец, нали?

Ако вече имате идеи за стартиране на собствен бизнес и не сте сигурни коя е следващата ви стъпка, сте на точното място! В тази статия ще ви представим няколко основни насоки за валидирането им, които е добре да изпробвате.

1. Дефинирайте ясно своята ниша

Първата стъпка, след като набележите своите бизнес идеи, е да ги дефинирате ясно. Трябва не просто да знаете какво ще продавате – трябва да знаете на кого ще го продавате, каква е конкуренцията ви, колко е голямо търсенето и кои са вашите потенциални клиенти.

Тази стъпка е изключително важна и ако я пропуснете, стартирането на онлайн бизнес ще е като да стреляте в тъмното. Дори да имате интересна идея, ако не проучите и дефинирате добре нишата ѝ, шансът ви за успех ще е много малък. Не бихте искали да поемате толкова голям риск, нали?

Най-просто казано нишата е проблемът, който вашият онлайн бизнес разрешава. Ето някои от основните фактори, чрез които се определя една продуктова ниша:

  • Ценовият клас на продуктите в нея (висок, среден или нисък).

  • Продуктовата категория (например техника, бързооборотни стоки, дрехи, бижута).

  • Качеството на продуктите, които ще предлагате.

  • Демографията на таргет аудиторията ви (възраст, пол, интереси и други).

Ето един пример за лошо (твърде широко) дефинирана ниша за стартиращ онлайн бизнес: техника

Ето и един пример за ясно дефинирана продуктова ниша: висококачествени аксесоари за смартфони и лаптопи

Най-добрите бизнес ниши са тези, в които има малка конкуренция и същевременно достатъчно голямо търсене. За откриване на подходяща продуктова ниша можете да използвате популярни инструменти като Google Keyword Planner, Google Trends и Facebook Audience Insights. Те не само ще ви дадат интересни идеи за набиращи популярност продукти, но също и полезни статистики, с които да определите какъв е интересът към набелязаните от вас ниши.

В статията ни за дропшипинг ще откриете ценни съвети за намиране на продуктова ниша, които са много полезни и за други видове онлайн бизнеси.

2. Оценете всяка от бизнес идеите си

Вече разполагате с интересни идеи, за които ще има достатъчно голямо търсене? Следващата стъпка е да ги оцените! Това ще ви помогне да разберете възможно най-рано доколко ще е успешно реализирането им. По-долу ще ви представим няколко насоки, които ще ви помогнат в този процес.

Доколко проявявате интерес към идеята?

Това, доколко ви допада една идея, ще е от голямо значение за успеха ви! Ето само няколко примера защо да изберете област, към която имате интерес:

  • По-лесен старт в онлайн търговията. Ако създадете бизнес от нещо, което ви харесва, ще спестите много време за проучване на продуктите и потребителите. По всяка вероятност вече ще сте запознати с важните детайли за конкурентите и таргет аудиторията си и това ще улесни стартирането на бизнеса ви.

  • Ще имате по-голяма експертиза. Когато имате страст към някоя област, много по-лесно ще създавате съдържание за нея и ще ви хрумват идеи за промоции и други активности. Освен това, много по-лесно и бързо ще отговаряте на запитванията на клиените си.

  • Ще бъдете по-мотивирани. Мечта на много хора е да превърнат хобито си в професия – и е-commerce ви дава възможност да я осъществите! А когато се занимавате с нещо, което ви е страст, ще се справяте по-лесно дори в трудните периоди за онлайн бизнеса ви (а такива по всяка вероятност ще има).

Каква е необходимата начална инвестиция?

Необходимата инвестиция е още един от определящите фактори при валидирането на идеите ви. Ако средствата, които трябва да вложите, са много големи, поемате твърде голям риск. В най-добрия случай е добре да имате спестени средства поне за няколко месеца нормално функциониране на онлайн бизнеса ви.

Ето няколко насоки, които ще ви помогнат да определите началната инвестиция за всяка от вашите бизнес идеи:

  • Проверете колко ще ви струва снабдяването с продуктите (или произвеждането им).

  • Сметнете цените за стартиране на онлайн бизнеса: изработване на уеб сайта, избор на платформа, дизайн, снимки на продуктите ви (в зависимост от идеята, продуктите могат да изискват по-специфично заснемане или например работа с модели). Ако изберете SaaS платформа като GombaShop™, значително ще намалите тези разходи! Само срещу малък месечен или годишен абонамент ще разполагате с всичко необходимо за управлението на своя онлайн магазин.

  • Не забравяйте да предвидите и евентуални допълнителни разходи като наем за склад и счетоводни услуги.

Какви са потенциалните печалби от идеята?

Те зависят от много фактори: колко е голямо търсенето за продуктите, колко възможности за развитие ви предоставя тази идея (например добавяне на нови продукти в бъдеще, добавяне на услуги, възможност за колаборации с други брандове или разширяване на таргет аудиторията).

Друг основен фактор е и маржът на печалба, който ще получавате от продуктите си. Вижте няколко полезни съвети за определянето му в нашата статия за ценообразуването.

Оценете своите бизнес идеи от 1 до 10 по всеки от тези три критерия и сметнете общата оценка за всяка от тях. С идеите, които имат най-висок общ резултат, можете да пристъпите към следващите стъпки от валидирането.

3. Представете идеите си на най-близките си хора

За всеки предприемач споделянето на собствените идеи може да е трудно. Особено ако вече сте открили потенциално печеливша ниша, най-вероятно ще искате да я запазите в тайна възможно най-дълго. Истината обаче е, че без обратна връзка няма как ефективно да тествате идеите си. И в началото най-добрата група, на която можете да споделите идеята си, са близките ви хора.

Тук обаче бъдете внимателни – те обикновено ще искат да ви подкрепят и е възможно да не ви върнат реалистична обратна връзка. Затова е много важно как ще им представите идеите си. Ето няколко насоки, с които ще получите по-добра обратна връзка:

  • Представете идеите си кратко и ясно. Всеки предприемач трябва да може да формулира целта на бизнеса си с няколко кратки изречения. Ако не можете да го направите, вероятно идеята ви е твърде сложна или трябва да помислите по-добре върху основните си послания и предимствата на продуктите си.

  • Задавайте правилните въпроси. Въпроси от типа Допада ли ти? и Смяташ ли, че идеята ми ще бъде успешна? няма да са ви полезни – в повечето случаи за тях ще получите положителни отговори. Вместо това задавайте специфични въпроси: Смяташ ли, че продуктът / някой от продуктите ще могат да ти бъдат полезни?, Успя ли да разбереш основните предимства на продукта или услугата?, Виждал ли си подобни идеи и как бяха реализирани те?

  • Говорете по-малко и слушайте повече. Изслушвайте внимателно всички въпроси и впечатления, които ще получите за бизнес идеите си. Сред тях ще откриете ценни насоки как да представяте по-ефективно продуктите си и как да ги подобрите.

4. Тествайте идеите си с малка група от таргет аудиторията ви

Близките ви хора ще ви дадат ценна информация за първите бизнес идеи, които имате. Но най-добрата обратна връзка ще получите от хора в таргет аудиторията ви. Именно от тях ще разберете дали онлайн бизнесът ви може да е печеливш. Как да направите такова проучване?

Едно добро начало е да проведете серия от “интервюта” с хора от таргет аудиторията ви. Можете да намерите такива потребители във форуми или групи, свързани с продукта ви, или на събития, свързани с вашата бизнес ниша. Ако ви се открие възможност, представете накратко идеята си на избраните от вас потребители и задайте конкретни въпроси, от които да получите необходимата информация.

Всички съвети, споделени по-горе, значително ще увеличат шанса ви за успех в е-commerce. Но докато не стартирате онлайн магазина си, няма да сте напълно сигурни дали идеята ви е печеливша.

Тук на помощ ви идват SaaS платформи като GombaShop™! Ние не само ви предоставяме 14-дневен, напълно безплатен тестов период, но и цената за използването на платформата ни е много ниска. Така можете да закупите (или изработите) малка част от продуктите си, да стартирате онлайн магазин и да го тествате в действие.

Срещу тази малка начална инвестиция ще получите безценна обратна връзка и статистики за представянето на продуктите си. И ако още в първите седмици започнете да получавате поръчки, това ще е добър знак за успеха на онлайн бизнеса ви!

Имате страхотна идея за печеливш онлайн бизнес? Сега е моментът да създадете собствен GombaShop™ магазин и да достигнете до първите си клиенти! Регистрирайте се сега и ще получите 50% отстъпка при сключване на годишен абонамент. Започнете тук.

Фон за онлайн секция
Защо GombaShop е правилното решение?
Ние няма да ви залъгваме с изброяване на хиляди опции, които никога няма да ползвате,
нито ще ви засипваме с объркваща информация за това какви невероятни възможности предлага нашата платформа.
Това просто не е необходимо, защото GombaShop работи!
Работи бързо, лесно и притежава всичко необходимо, за да стартирате Вашия онлайн бизнес.
Убедете се сами!
Възползвайте се от 14 дневния безплатен тестов период и отворете Вашия интернет магазин още сега!
GombaShop Bulgaria - Създайте онлайн магазин