Как да скалирате своя онлайн бизнес?

Последно обновяване: 27 януари 2023

Изграждането на успешен бизнес е много повече от това просто да увеличите продажбите си. Когато скалирате бизнеса си, трябва да имате ясна стратегия за бъдещето, силен екип и достатъчно голямо и качествено продуктово портфолио.

Това не е точна наука и както знаем, дори най-утвърдените компании могат да допуснат големи грешки при взимането на важни решения. Но ако следвате няколко основни насоки, скалирането ще е по-лесна задача.

1. Кога е точният момент да скалирате бизнеса си?

Скалирането изисква инвестиции на средства и време, както и структурни промени. Затова то трябва да е внимателно планирано, а не самоцелно.

Мислете за скалиране, след като сте убедени, че бизнес моделът ви е успешен – тоест онлайн магазинът ви генерира достатъчно продажби през последните месеци, имате много завръщащи се клиенти и брандът ви е разпознаваем.

Бъдете реалисти и ако тези фактори не са налице, не правете прибързани решения, като например да търсите инвеститори или да взимате кредит.

Ето и някои от най-често срещаните грешки, допускани при скалирането:

  • Опитвате се да се развивате твърде бързо.
  • Приоритизирате краткосрочните цели пред дългосрочните. Имайте предвид, че колкото по-голям става бизнесът ви, толкова повече ще трябва да мислите в перспектива.
  • Нямате ясен фокус и се занимавате с твърде много неща едновременно или с незначителни детайли.
  • Наемате твърде много хора.

По-надолу в статията ще разгледаме тези, както и някои други ключови аспекти от скалирането.

2. Фокусирайте се в това, в което сте силни.

Това звучи като клише, но всъщност е един от най-важните съвети, които ще прочетете в тази статия. Много развиващи се бизнеси искат да растат стремглаво, имат фикс идеята да продават почти всякакви продукти, на всякакви хора от всякакви възрасти – но това, освен ако не сте хипермаркет, е доста нереалистична цел.

За да премине по-гладко скалирането ви, трябва да сте запознати със силните и слабите си страни и тези на конкурентите ви. Препоръчваме да се запознаете с популярния SWOT анализ. С помощта му ще разберете как по-лесно да се отличите от конкурентите си и да се превърнете в предпочитана опция за потребителите.

Анализите на онлайн магазина ви, които сте събрали до този момент, ще ви бъдат много полезни тук. Вижте кои типове продукти са най-продаваните ви, за да инвестирате повече в тях.

Разбира се, можете да експериментирате с нови продукти, за които имате достатъчно данни, че клиентите ви биха ги харесали. Анализите могат да ви помогнат да откриете и нови потенциални таргет групи, на които да рекламирате.

3. Планирайте скалирането на продажбите.

Това става по два основни начина – като откриете нови клиенти за онлайн магазина си или като увеличите приходите от всеки отделен клиент. Имайте предвид, че първото обикновено е 6-7 пъти по-скъпо.

Можете да търсите нови клиенти, ако знаете, че таргет аудиторията ви е достатъчно голяма и има начини да я превърнете в нови купувачи (например чрез изгодни оферти или персонализирани послания, които да изтествате).

За да печелите повече от вече създадените клиенти, трябва да ги превърнете в лоялни купувачи. Това може да стане чрез специални отстъпки за завръщащи се клиенти.

Помислете също дали можете да увеличите маржа си на печалба (например да намалите разходите за снабдяване с продуктите или да увеличите цените в разумни граници).

При всички случаи, за да скалирате продажбите си, ще е необходимо увеличаване на рекламния ви бюджет. Бъдете сигурни, че кампаниите ви са добре настроени и имате подходящи криейтиви, за да не харчите излишни средства. При необходимост се съветвайте с PPC специалист – особено ако бюджетите ви са по-големи.

4. Проучете опциите за финансиране.

Ако имате по-големи цели за бизнеса си, може да ви е необходимо допълнително финансиране.

Това е доста специфична тема и по възможност се консултирайте със специалист, който е запознат с детайлите за вашия бизнес. Все пак ще представим някои основни идеи, които да имате предвид:

  • Проучете опциите за финансиране по европрограми. Следете проектите, които предлагат безвъзмездна помощ за малки и средни бизнеси. В нюзлетъра на GombaShop™ информираме клиентите си за такива, така че не забравяйте да се абонирате.
  • Участвайте на конкурси, които предлагат финансиране и консултация за развиващи се бизнеси.
  • Проучете опциите за бизнес кредитиране.
  • Открийте инвеститори. Преди да го направите, бъдете добре подготвени. Трябва да сте наясно колко пари искате, за какво ви трябват и да можете да защитите пред инвеститорите, че си заслужава да ви дадат пари. Подгответе ясен бизнес план и стратегия за развитие, които да представите на срещата.

5. Инвестирайте в технологии.

Умните предприемачи знаят, че времето е безценен ресурс. Колкото повече се разраства бизнесът ви, толкова повече трябва да цените всяка своя минута.

Инсталирайте допълнения, които ще улеснят работата ви и ще ви помогнат да увеличите продажбите си. Интеграции за чат, методи за плащане, езикови версии, персонализиране на дизайна – всичко това е лесно достъпно в SaaS платформи като GombaShop™. Разгледайте всички допълнения.

Обмислете и варианти за автоматизация – например чрез интеграция на складов софтуер, автоматизиран чат съпорт, автоматизиране на отчетите.

Все по-голяма популярност набират платформите, базирани на изкуствен интелект, и по-конкретно ChatGPT. Съветваме ви да я изпробвате – много бизнеси вече се възползват от нея не само за да улеснят ежедневни задачи (писане на реклами и имейли, обобщаване на текстове, бързи проучвания), но и за да взимат важни решения.

6. Следете анализите, които отразяват растежа ви.

Ако развивате сериозен онлайн магазин, със сигурност сте запознати с основните функционалности на Google Analytics. Тук ще ви представим анализите, които ще са ключови показатели за растежа ви. Можем да ги разделим на две основни категории.

Анализи, показващи колко голям е бизнесът ви

Това са статистиките, които ви показват “голямата картина” за онлайн магазина ви и ви помагат да мислите в перспектива.

Общият брой и общата стойност на поръчките в магазина ви

Това са основните индикатори, които показват колко е голям вашият бизнес. Не забравяйте да ги следите редовно.

Посетители

Те обикновено се разделят на нови и завръщащи се. В началото, когато брандът ви не е много популярен, новите посетители ще са повече, но трябва с подходящите рекламни кампании да се стремите да увеличавате и завръщащите се – защото от тях ще имате повече приходи с по-малко инвестиции.

Customer lifetime value

Това е стойност, която показва колко печелите в дългосрочен план от един клиент (през цялото време, докато пазарува от вас). Тя важен показател за лоялността на купувачите ви, който е добре да следите редовно.

Average purchase revenue

Това средната стойност на една поръчка. Можете да я увеличите с подходящи промоции и някои популярни техники като cross-selling и upselling.

Анализи за привличането на клиенти

Conversion rate

Това е процентът на хората, които са направили поръчка, след като са посетили сайта ви. Можете да го изчислите, като умножите общия брой на поръчките по 100 и полученото число разделите на общия брой уникални посетители.

Пример: Ако за определен период имате 1 000 уникални посетители и 20 поръчки, conversion rate-ът на онлайн магазина ви за този период е 20 * 100 / 1000 = 2%.

Средният conversion rate много зависи от индустрията ви. Например за аксесоари с ниска цена е очаквано да имате по-висок conversion rate, отколкото за луксозни мебели.

Customer acquisition cost

Това е средната цена за придобиване на клиент в онлайн магазина ви. Той се изчислява, като разделите общите си разходи за реклама на общия брой клиенти.

Пример: Ако в един месец сте изразходили 1 000 лв. за реклама и сте имали 200 нови клиенти (завършени поръчки), cost per acquisition за този период е 1000 лв. / 200 = 5 лв.

Ако бизнесът ви харчи повече, отколкото генерира като продажби, ще сте на загуба. Затова customer acquisition cost е една от най-важните стойности, които трябва да следите.

7. Планирайте разширяването на екипа си.

В началото голяма част от онлайн предприемачеството е one-man show. Занимавате се сами с всичко – от произвеждането на продуктите до маркетирането им. Но ако бизнесът ви се развива, ще дойде момент, в който да разширите екипа си.

Това трябва да е планирано добре. Започнете, като определите кои са основните ви цели и какви хора ще са ви необходими за постигането им.

Една добра идея е например да наемете човек, който ще ви помага с по-тривиалните задачи – обработване на поръчки, подготвяне на пратки, комуникация с клиентите ви. Така вие ще можете да се фокусирате върху важните неща за бизнеса ви.

Винаги когато наемате нов човек, си мислете дали инвестицията ще си заслужава за вас – и дали дейността на новия служител ще ви донесе достатъчно големи приходи. Освен това препоръчваме да не наемате дългосрочно човек, ако по-ефективно и евтино ще ви излезе работата с фрийленсър.

8. Продавайте в чужбина.

Ако онлайн бизнесът ви вече е добре установен в България, имате популярен бранд и много печалби, можете да помислите за продажби в чужбина. Ключово е да имате и достатъчно финансови средства – рекламата, доставките и складирането на продуктите са много по-скъпи в чужбина.

С цялостни фулфилмънт решения като euShipments можете да доставяте до 27 европейски държави само с 1 договор.

Ако ще продавате в друга държава, проучете детайлно пазара, потребителските нагласи и конкурентите там, преди да инвестирате средства. Не забравяйте да подготвите магазина си с езикови версии, превалутиране и удобни методи за плащане.

 

Развиването на собствен онлайн бизнес е много по-лесно, когато можете да разчитате на мощна платформа с всички необходими инструменти. Доверете се на GombaShop™ и създайте своя магазин сега – с 50% отстъпка за годишен абонамент и безплатен 14-дневен тестов период. Започнете тук.