Как да създадете бранд, който ще се запомни?

Последно обновяване: 11 ноември 2022

Помислете за любимите си брандове. Още щом чуете имената им, веднага можете да си визуализирате логото им, най-популярните им продукти, а понякога дори начина, по-който комуникират с клиентите си. Това означава, че повече от добре са изпълнили задачата по създаване на успешна марка.

Независимо дали ще стартирате онлайн или офлайн бизнес, е ключово да изградите около него силен бранд. И колкото повече се разраствате, толкова по-голям фактор ще бъде това. В това ръководство подбрахме най-важните насоки, от които можете да започнете. Дори вече да имате собствен онлайн бизнес, можете да използвате статията за бърз чеклист, с който да сверите дали сте изпълнили всичко добре.

1. Преди всичко: какво точно е бранд?

Това е едно от понятията, които всеки познава, но не е много лесна задача да се обясни. Ето едно добро начало: бранд идентичността ви е всичко, което бизнесът ви казва и показва. Тя включва вашите ценности, обликът ви и начинът, по който искате клиентите ви да се чувстват при взаимодействието с вас. Казано по друг начин, това е характерът на бизнеса ви.

Създаването на успешен бранд не е точна наука, но лесно можем да откроим най-важните елементи: лого, име, слоган, дизайн и tone-of-voice. По-долу ще разгледаме в детайли всеки от тях.

Не забравяйте, че създаването на бранд идентичност е сериозна задача и в някакъв момент може да ви се наложи да се съветвате с маркетинг и дизайн специалисти. Те ще ви помогнат с изграждането на бранд бук и цялостна стратегия за комуникацията ви. Все пак съветите, представени по-долу, са полезна отправна точка за стартиращи бизнеси.

2. Създайте отличаващо се лого

Ако имате достатъчно средства, препоръчваме да се обърнете към професионален дизайнер. Но с подходящите инструменти и насоки можете и сами да постигнете впечатляващ резултат. 

Преди всичко – заредете се с вдъхновение! Ето няколко популярни галерии, които препоръчваме да разгледате:

Много е важно не просто да създадете интересен визуален елемент. Той трябва да има ясна цел и само от един поглед да създава внушението, което искате да има брандът ви. Ето още няколко основни съвета, които да следвате при създаването на логото:

  • Keep it simple. Стремете се към просто, но същевременно лесно запомнящо се лого. Трите наклонени черти и отхапаната ябълка са страхотни примери.
  • Логото ви трябва да е вечно и да бъде актуално, независимо какво се случва в света около нас. Затова не залитайте по временни тенденции.
  • Логото ви няма да присъства само в сайта ви. То трябва да изглежда добре върху хартия, върху опаковката на продуктите ви, при черно-бяло отпечатване. Стремете се към семпли форми и избягвайте твърде дребните детайли.

Ако нямате достатъчно бюджет, можете да изпробвате някой от безплатните инструменти за генериране на лога, например Logo.com или Adobe Express Logo Maker.

3. Изберете запомнящо се име

Името на бранда ви е сред първите впечатления, които създавате. Затова то трябва да е лесно за запомняне и да е максимум 2 думи.

Можете да последвате примера на някои популярни брандове като Nike, Amazon и Google. При тях името е по-абстрактно и носи интересна асоциация. Такива имена са подходящи за големи брандове, които имат разнообразни продукти или услуги.

Друг вариант е да заложите на по-директно име, което описва дейността ви (например Home Depot, Bank Of America). 

Едно старо правило гласи, че името на бранда ви е добро, ако може лесно да се предаде по време на телефонен разговор. Можете да използвате това като прост тест дали избраното ви име ще е достатъчно семпло и запомнящо се.

Каквото и име да изберете, ви съветваме да изберете домейн, който е максимално близък до него. Стремете се да е лесен за изписване, без сложни символи и по възможност без тире.

Ето няколко примера за грабващи имена от успешни български брандове, работещи на платформата на GombaShop™:

4. Открийте перфектния дизайн за онлайн магазина си

Доброто първо впечатление е ключово в е-commerce и професионално изработеният дизайн ще ви помогне да го постигнете. Освен това, с него ще представите продуктите си по атрактивен начин, ще създадете добро потребителско преживяване и ще улесните потребителите по пътя им към покупката.

Ето няколко основни насоки, които да следвате при избора и персонализирането му:

  • Съобразете дизайна с вида на стоките си. Продавате техника или електроника? Изберете минималистична визия, която позволява качването на много снимки, има лесно четими текстове и има е с фокус върху продуктовите характеристики. Предлагате натурална козметика? Заложете на свеж дизайн с големи банери, които грабват погледите.
  • Keep It Simple правилото важи с пълна сила и тук. Не прекалявайте с претрупани визуални елементи, изскачащи прозорци и крещящи банери. Изберете няколко основни цвята и ги използвайте във всички страници на сайта си. Готовите дизайн шаблони на GombaShop™ и цветовите им гами ще са ви много полезни в това отношение.
  • Независимо какво продавате, добре изглеждащата мобилната версия е задължителна.

Вижте още съвети за създаването на уеб дизайна.

5. Измислете своя слоган

Слоганът ви е вашата фраза за поздрав към таргет аудиторията ви. Целта му е да информира, мотивира и създава емоционално въздействие. Съветваме ви слоганът ви да е няколко думи, максимум едно изречение. Трябва да може да бъде запомнен след едно прочитане. Игрите на думи или интересните референции са добре дошли тук.

Ето няколко примера за интересни и запомнящи се слогани (предполагаме, че лесно ще се сетите кои са брандовете зад тях):

  • Think different.
  • Just do it.
  • Have it your way.

6. Дефинирайте своя Tone-of-Voice

Ако слоганът е вашата фраза за поздрав, Tone-of-voice-ът е как ще проведете разговора си с потребителите след това.

Tone-of-voice-ът, като всеки друг елемент от бранд идентичността ви, трябва да изразява вашия характер. Например, ако продавате скейтборди, да говорите на “Вие” и да ползвате официални изрази, изобщо не е умна идея.

За да създадете отличаващ се tone-of-voice, трябва да познавате добре аудиторията си и да говорите като тях. Това изисква проучване и много практика и за съжаление е пренебрегвано от много бизнеси. Ето основните елементи на tone-of-voice-а, на които да обърнете внимание:

  • Стил на писане. В зависимост от продуктите и таргет аудиторията ви той може да бъде корпоративен, технически, разговорен, художествен и още. Можете да изградите и собствен уникален стил, комбиниращ няколко популярни стила или други техники за писане.
  • Обръщение. Най-често се използва обръщение на “ти”, но също много разпространено е и обръщението на “вие”, в множествено число.
  • Дължина – дали използвате кратки или дълги изречения за рекламните си текстове. Ако изберете да бъдете по-лаконични, все пак не пропускайте да комуникирате основните предимства на продуктите си във всяка реклама.

След като изградите своя tone-of-voice, трябва да го спазвате навсякъде: в текстовете в сайта ви, имейлите и дори в клиентската поддръжка. Всяко разминаване може да повлияе негативно на имиджа на бранда ви.

Не забравяйте, че вашата бранд идентичност е обещание към клиентите ви. И след това трябва да го спазите – продуктите и обслужването ви трябва да отговарят на създадената представа.

Създаването на устойчив бранд е трудна и продължителна задача. С времето ще забележите, че брандът ви ще еволюира и ще са необходими промени – за да сте в крак с времето или за да отговорите на някаква голяма промяна в бизнеса ви. През целия този период е важно да разчитате на надеждно e-commerce решение, което ще улеснява работата ви като онлайн предприемач. Стартирайте сега с GombaShop™ и се възползвайте от безплатен 14-дневен тест и 50% отстъпка при сключване на годишен абонамент. Започнете тук.