Как да оптимизирате разходите на своя онлайн бизнес?
Скоро след като стартирате онлайн магазина си, ще разберете колко е важно да следите и оптимизирате всички свои разходи. За да сте на печалба и да изградите устойчив бизнес, трябва да вземете предвид много други фактори освен цената на продуктите Ви.
В тази статия ще разгледаме в детайли най-важните съвети в това отношение. И добрата новина е, че не е нужно да имате големи счетоводни или финансови познания, за да ги реализирате успешно.
1. Планирайте добре всички свои разходи.
Планирането е най-сигурният начин да предотвратите финансови трудности за бизнеса си. Започнете с минимума: още преди да стартирате, трябва да имате заделени средства поне за няколко месеца нормално функциониране на онлайн бизнеса Ви – дори без да имате много реализирани продажби. Как да определите колко ще Ви струва това?
Можете да започнете, като създадете примерен бюджет за първата си година. В началото определянето му ще е трудно, защото няма как да предвидите абсолютно всичко. Но с времето ще опознаете по-добре нуждите на бизнеса си и тази задача ще става по-лесна.
Първо изредете в списък абсолютно всичко необходимо за функционирането на бизнеса Ви, за което се сещате. След това го групирайте в категории според вида на разходите си. За повече удобство Ви препоръчваме да организирате това в таблица. По-долу ще Ви представим основните категории разходи, които е добре да следите.
Еднократни разходи
Това обикновено са неща, за които заплащате еднократно (или веднъж на няколко години) и които ще използвате през цялото функциониране на бизнеса Ви. Ето няколко примера:
-
Лаптоп, от който ще управлявате онлайн бизнеса си.
-
Фотоапарат и друга необходима техника, с които ще правите продуктови снимки.
-
3D принтер, с който да произвеждате продуктите си.
-
Други фиксирани разходи, като например изработването на сайта и логото Ви или заплащане за проучване на пазара.
Най-лесният начин да оптимизирате тези еднократни разходи е като ги планирате възможно най-рано. Така ще имате възможност да проучите и сравните различните оферти за тях и да изберете най-изгодната. Запомнете, че всичко, правено в последния момент, обикновено ще излиза много по-скъпо за бизнеса Ви.
Фиксирани разходи
Това са разходите, които очаквате да заплащате всеки месец, без да има особено голяма промяна в тях. Те могат да включват наем за складово помещение, абонамент за е-commerce платформа, счетоводство и други.
Един от начините да оптимизирате този вид разходи е като сключите абонамент (договор) за по-дълъг период – така ще получите по-ниска месечна цена.
Променливи разходи
Това са разходите, които не можете да определите с абсолютна точност. Те могат да варират в зависимост от интереса към продуктите Ви, сезона, условията на доставчиците Ви и други фактори. Тук се включват разходите за снабдяване с продуктите, бюджетът Ви за маркетинг, бизнес пътувания и други.
Следете тези стойности редовно, за да разберете дали има резки промени в тях. Ако разберете например, че маркетинг разходите Ви нарастват, без продажбите да се увеличават, рекламите Ви вероятно имат нужда от оптимизиране.
Винаги имайте предвид, че може да има неочаквани разходи за бизнеса Ви, които не попадат в описаните категории. Бъдете подготвени с достатъчно налични средства.
2. Изберете изгодна и лесна за поддържане е-commerce платформа.
Когато става въпрос за стартиране на собствен онлайн бизнес, най-често използваните варианти от търговците са четири: marketplace, SaaS платформа, open source решения или custom решение за онлайн търговия (сайт, изработен по поръчка). Всяко от тях има своите специфики, предимства и недостатъци.
Ако искате да стартирате малък бизнес и да получите всички необходими функционалности, без да имате големи разходи, SaaS решенията като GombaShop™ са страхотен избор.
Благодарение на тях само срещу малък месечен абонамент ще получите напълно функциониращ онлайн магазин, който управлявате с лекота. GombaShop™ Ви предлага и разнообразие от напълно безплатни инструменти за маркетинг, разплащания, анализи, чат поддръжка и още. Така ще намалите многократно и част от променливите разходи за онлайн бизнеса си.
Когато бизнесът Ви започне да расте и имате повече посещения и поръчки, можете да преминете към по-скъп вариант, който да отговаря на нарастващите Ви изисквания – като например custom решение за онлайн търговия.
3. Оптимизирайте логистичните си разходи.
Доставките са ключов елемент от управлението на онлайн бизнеса Ви и ако не ги оцените добре, това ще се отрази негативно на бюджета Ви. Фактори като размер и тегло на пратката и локацията на получателя се отразяват на цената на доставка и е добре да ги имате предвид.
Ако предлагате безплатна доставка, задължително включете разхода за нея към цената на продуктите си. В противен случай маржът Ви на печалба няма да е достатъчно голям и може дори да продавате на загуба.
Опаковката също се отразява на цената за доставка. Затова използвайте възможно най-малките и леки опаковки, които същевременно ще предпазят достатъчно продуктите. Също като при материалите за изработка на артикулите Ви, и тук Ви препоръчваме да поръчате наведнъж по-големи количества, за да получите отстъпка.
Колкото и качествени да са продуктите Ви, по всяка вероятност ще имате рекламации или върнати по някаква причина пратки. Задължително предвидете разходите за тях в бюджета си (например за 5 до 10% от поръчките си), за да избегнете неприятни изненади.
Разбира се, трябва да направите всичко възможно да намалите процента на върнатите пратки. Винаги показвайте на клиентите това, което ще получат и не създавайте нереалистични очаквания. Добавете в продуктовите си страници достатъчно снимки, видеа и информация за предложенията си.
Имайте предвид, че обработването на всички пратки и изпращането им по куриер ще Ви отнема много време. Затова се опитайте да го оптимизирате – например, определете един или два часови интервала от деня, в които да изпращате поръчките си наведнъж.
А когато онлайн бизнесът Ви започне да се развива, по възможност си наемете помощник, който да обработва поръчките вместо Вас. Така ще можете да използвате това ценно време за подобряването на онлайн магазина и развиването на бизнеса си.
Ако имате голям брой доставки в България или искате да достигнете пазари в чужбина, препоръчваме да използвате цялостно фулфилмънт решение като euShipments. Благодарение на него само с един договор ще имате достъп до над 20 куриерски компании, както и по-добри ценови условия за тях.
4. Използвайте съвременни методи за разплащане.
Най-предпочитаният метод за плащане в България все още е наложеният платеж. Но има и много други опции – и колкото повече инсталирате, толкова повече увеличавате шансовете за завършване на поръчка в онлайн магазина си.
Някои съвременни методи за плащане като MyPOS, Stripe и Settle не изискват да плащате месечна такса. По този начин можете да спестите от още един фиксиран разход за онлайн бизнеса си.
Вместо това тези решения за разплащане начисляват малка комисионна за всяка извършена поръчка. А Вие можете да я вземете предвид и да увеличите малко крайната цена на продуктите си, за да имате достатъчно голям марж на печалба.
Някои решения за разплащане предлагат по-ниски комисионни при извършен голям обем поръчки. Проучете добре условията им, за да можете да се възползвате от отстъпката.
5. Оптимизирайте рекламните си кампании
Разходите за реклама ще са едни от най-големите за онлайн бизнеса Ви – все пак това ще е основният начин да привличате клиенти. Затова трябва да намерите начин да постигате по-добри резултати с по-малко средства (или, ако трябва да използваме популярния термин в е-commerce средите, да имате по-добър return on investment).
Преди всичко, дефинирайте ясно таргет аудиторията си, за да показвате кампаниите си на правилните хора и да не харчите излишни средства за реклама.
Няма точна формула за успеха. Затова задължително изпробвайте различни формати, рекламни визии и текстове, за да видите кои работят най-добре за Вашия онлайн бизнес. Ако тепърва стартирате магазина си, това може да отнеме повече време, но не се отчайвайте и не спирайте да тествате и да подобрявате резултатите си.
В най-популярните платформи за реклама като Facebook и Google Ads ще имате метрика за return on ad spend – тоест колко печелите за всеки похарчен долар за реклама. Това е един от най-точните показатели дали рекламите Ви са успешни.
Когато онлайн бизнесът Ви започне да се развива, голяма част от приходите Ви ще са от завръщащи се клиенти. Предимството при тях е, че цената им за конвертиране е много по-ниска, защото те вече познават продуктите Ви и няма нужда да ги убеждавате в качеството им. Затова създаването на аудитория от завръщащи се купувачи трябва да е основна част от маркетинг стратегията Ви. Предлагайте им специални промоции и предоставяйте качествена клиентска поддръжка, за да увеличите доверието към Вас.
SaaS решенията за онлайн търговия са един от най-изгодните начини да стартирате собствен магазин с професионален дизайн и всички необходими маркетинг инструменти. Стартирайте сега с GombaShop™ и можете да се възползвате от безплатния 14-дневен тестов период и 50% отстъпка при сключване на годишен абонамент. Започнете тук.