Имейл маркетинг – опознайте го добре и той ще се превърне във ваш верен приятел

Последно обновяване: 23 юни 2016




Имейлите се приемат за нещо обикновено, лесно достъпно, което използваме всеки ден - вкъщи, на работа, и което често се натрапва, когато най-малко желаем. Но нека помислим. Колко пъти на ден проверяваме своите пощенски кутии? Веднъж? Два пъти?

Много повече? Проверихте своя имейл точно преди да отворите тази статия, нали?

91% от хората отделят внимание на своите „пощенски кутии“ поне веднъж дневно. Това означава, че имейлът вероятно е единственият канал, чрез който можете да достигнете лесно до всички свои потенциални потребители едновременно. Това е чудесна причина да предизвикате и изпитате силата на имейл маркетинга.

Имейл маркетинга е полезен поради няколко простички, но наистина важни причини:

  • Имейл маркетинга ви свързва директно с вашите потребители. Проверката на имейла е рутина, една от точките в ежедневния списък със задачи на всеки човек и вашето писмо може лесно да стане част от него;
     
  • Чрез имейл маркетинга можете да таргетирате тясно и прецизно своята аудитория. Възможно е да изпратите различно послание на всеки един контакт или група от контакти, с които разполагате;
     
  • Имейл маркетинговата кампания може да бъде създадена лесно и бързо. Онлайн съществуват множество инструменти, които ви позволяват да организирате кампаниите си без усилия, напътствайки ви на всяка стъпка - от въвеждането на имейлите, с които разполагате, до момента на натискане на бутон „Изпрати“.
    Такъв например е MailChimp – онлайн базиран софтуер, който разполага с чудесна безплатна версия и множество обучителни материали;
     
  • В зависимост от това какви инструменти използвате за организирането му, имейл маркетинга може да бъде напълно безплатен;
     
  • Имейл маркетинга е лесно измерим – тоест, бихте могли да направите бърз анализ и равносметка, за това дали сте достигнали заложените цели или не. Проследяването на степента на ангажираност (отворени имейли, кликове, линкове, които са последвани и т.н.), позволява да установите дали вашия имейл маркетинг наистина работи.

За да предразположите своя имейл маркетинг към успех, мислете за всеки изпратен имейл като мил жест към вашите потребители. Това означава, че всеки мейл следва да съдържа специално предложение, носещо добавена стойност.
Само и единствено тогава, имейла ви няма да бъде приет като нежелан, досаден спам, а потребителя ще има стимул да го прочете. Стойностните имейли са полезни, съдържат интересна информация и идват в подходящото време.

В следващите абзаци ще ви разкажем за шест основни и широко приложими предпоставки (или така наречените тригъри / triggers) за изпращането на имейл маркетингови съобщения.

Първи: Направена поръчка ('Post purchase' e-mails)
Този тип имейли следва да се изпратят точно след поръчка. Те могат да съдържат полезна информация за употребата на продукта, обучителни материали, информация за други, подобни продукти, а защо не заедно с отстъпка за тях. Задължително благодарете за направената покупка и включете информация за сходни артикули.
В случай, че желаете да получите обратна връзка за потребителското преживяване при пазаруването от вашия онлайн магазин, пресметнете кога клиента ще получи своите продукти, след което изпратете имейл с кратък въпросник.

Втори: Скоро не е осъществявана поръчка ('Win back' e-mails)
Тези имейли биха стимулирали повторна поръчка само ако предоставите правилния стимул за това. Задължително изпратете промокод или предложете отстъпка. Колкото по-голям е периода от последната покупка на клиента, толкова по-голяма следва да е и отстъпката, която ще му дадете.
Тук ключова роля са правилно подбраните заглавия и subject-и на имейлите. Отделете достатъчно много време и се уверете, че те ще предизвикат внимание и интерес. Например, „Защото не обичаме да казваме сбогом, за това ще бъдем много кратки. Вземете до -70% отстъпка за...“

Трети: Време за презареждане ('Replenishment' e-mails)
Съобразете тези имейли с жизнения цикъл на своя продукт. Подобен тип съобщения имат за цел да стимулират повторни покупки. Да речем, че сте търговец на специално, бутиково кафе на зърна. Преценете добре времето, необходимо за консумиране на поръчаното от вашите клиенти количество и когато наближи изчерпването му, изпратете подсещащ имейл, представящ новия, лимитиран сорт, който предлагате.

Четвърти: Напомнете за себе си ('Remind for your business' e-mails)
Тези имейли могат да включват всякаква полезна и интересна за вашите потребители информация – нововъведения, новини и съвети, нови продукти, любопитна информация, специална промоция. Представете добра оферта в правилния момент.

Пети: Специални поводи и празници ('Birthdays and special occasions' e-mails)
Празнувайте заедно със своите потребители. Честитете специалните за тях събития и това няма да остане незабелязано. Персоналното отношение се цени високо. Понякога дори не е нужно да чакате техния рожден ден - бъдете креативни и отпразнувайте една година от тяхната първа поръчка, например.

Шести: Изоставени колички (Abandoned carts)
Изоставените колички са функция, която събира информация за пътя на потребителите във вашия онлайн магазин, които са стигнали до чекаута, но така и не са натиснали бутон поръчай. По този начин, вие ще можете да направите анализ на това, какво води до изоставяне на поръчката, както и да изпратите имейл, който да стимулира нейното завършване. Платоформата на GombaShop предоставя на потребителите опцията „Изоставени колички“, като подробна информация за нея можете да откриете тук.


1a.png 


Основните показатели при анализ на имейл маркетингови кампании са 4:

1) Кликове (Clicks) – Процент на хората, които са кликнали на поне един от предоставените в имейла линкове;

2) Конверсии (Conversion Rate) – Процент на хората, които са извършили действие, за което призовавате в своя имейл;

3) Отваряния (Open Rate) – Процент на хората, които са отворили изпратения от вас имейл;

4) Отписали се потребители (Unsubscribe Rate) – Процент на хората, които са решили да се отпишат от вашия нюзлетър и не желаят да получават повече имейли от вас.

Кликовете и Конверсиите са метриките, които имат най-голям смисъл за вас. Отварянията и Отписванията имат много по-малка стойност, така че не ги приоритизирайте в своите анализи.

Кликовете показват дали мейла е бил полезен, интересен и изпратен на време. Проследяването на техния брой ще ви покаже дали посланието и специалното предложение, които сте отправили стимулират потребителите да достигнат до целевите страници и да научат повече. Следейки Кликовете във времето ще можете да анализирате потребителското поведение и спрямо техния ръст или спад да модифицирате съдържанието на писмата.

Нивото на Конверсиите показва това дали имейл маркетинга помага на вашия бизнес – дали достигате своите цели. Потенциален клиент се превръща в „конверсия“ тогава, когато извърши действие, носещо позитиви и печалба за вас – направи покупка, активира абонамент и т.н.

Отварянията и Отписванията, от своя страна, не са показатели, на които можете да се доверите безрезервно. Имейл се счита за отворен, когато клиента види неговото пълно съдържание – изображения и текст. За съжаление, много от потребителите виждат само текста, поради естеството на софтуерите за управление на пощенски кутии, които използват или автоматичното блокиране на изображения от браузърите.

Трудно можете да определите с точност и потребителите, които вече не желаят да се информират за вас. Някои не натискат бутон „Отписване“, а просто спират да отварят вашите имейли, маркирайки ги като спам.

Готови ли сте да създадете своята първа имейл маркетинг кампания? По-долу ще видите съвети за няколко типа имейли, които бихте могли да изпратите на своите потребители и с които можете да стартирате:

  • Напомнящ за среща или важно събитие имейл;
  • Благодарност за покупка и това, че са ваши клиенти;
  • Представяне на нов продукт или услуга;
  • Информация за текуща промоция или намаление;
  • Предложение за продукт на база по-ранна покупка;
  • Поздравление за рожден ден, заедно с подарък – промокод за отстъпка;
  • Поздравления за специален повод или празник;
  • Нововъведения и новини за вашия бизнес;
  • Съвети и полезна информация относно сферата на бизнеса ви; 

 

Вдъхновихте ли се? Сега запретнете ръкави и създайте своя план за действие. В случай, че все още нямате свой собствен онлайн магазин е време да направите първата крачка – създайте го бързо и лесно тук.