Имейл маркетинг – най-важното, което трябва да знаете

Последно обновяване: 12 септември 2022

В електронната търговия няма магическо решение или инструмент, с който веднага да увеличите продажбите си. Правилният подход е да имате дългосрочна стратегия и задължително да изпробвате различни канали и тактики, за да откриете кои от тях работят най-добре за Вашия магазин.

Един от методите, които изобщо не трябва да пренебрегвате, е имейл маркетингът. За хората, които не са запознати с него и предимствата му, тази статия ще е едно добро въведение. А ако вече имате основните знания, тук можете да ги разширите с няколко полезни съвета за по-успешни кампании.

Какво представлява имейл маркетингът?

Най-просто казано: това е маркетинг стратегия, при която изпращате съобщения на предварително събран списък с хора или целева аудитория. От първата реклама, изпратена по електронната поща през 1978 г. до днешните огромни бази данни с контакти и автоматизирани кампании – имейл маркетингът определено е изминал дълъг път. Но едно е сигурно: той се е доказал като един от подходите в онлайн търговията с най-добра възвръщаемост.

Сред отличителните му черти е, че в повечето случаи получателите вече са ангажирани по някакъв начин с магазина Ви – например са посетили сайта, разгледали са продукт или са се абонирали за Вашия бюлетин. Една добре организирана кампания може да е това, което ще превърне тези получатели в купувачи.

Какви са предимствата на имейл маркетинга?

  • Рекламирате в добре позната на хората среда. Голяма част от интернет потребителите използват имейл ежедневно и проверяват пощата си по няколко пъти на ден. Благодарение на имейл маркетинга получавате още един начин да бъдете по-близо до аудиторията си.

  • Имате повече контрол над кампаниите. Ако разполагате със списък от клиенти (по-долу ще Ви запознаем подробно с него), той е изцяло Ваша собственост и Вие контролирате посланието и дизайна – за разлика например от рекламните кампании в социалните медии, които са на чужда платформа и по различни причини могат да бъдат спрени или ограничени.

  • Добре таргетирани съобщения. Можете да създадете кампании към тясно дефинирани аудитории и да ги подтикнете към конкретно действие. По-долу ще Ви представим няколко такива идеи.

Как да създадете и развивате своя мейлинг лист?

Сред основните стъпки към успешни имейл маркетинг кампании е създаването на мейлинг лист. Какво представлява той? Може да си го представите като обикновена таблица с информация за хората в нея – имейл адрес, имена и опционално други детайли като дата на присъединяване, пол или град.

Започваме с нещо изключително важно: не се изкушавайте да ползвате готови мейлинг листи, които са закупени или прехвърлени от база данни на друг сайт. Този подход не само се е доказал като неефективен, но и след въвеждането на Общия регламент за защита на данните (GDPR), е и в разрез с неговите разпоредби.

За всеки онлайн магазин е задължително да има форма за абониране – поле, в което посетителят въвежда своя имейл. Но не е достатъчно просто да я добавите на страниците си. За да имате успеваемост и списъкът Ви да расте по-бързо, е добре да предложите нещо в замяна на абонамента. Ето няколко идеи:

  • Поддържайте регулярен бюлетин, в който посетителите Ви да научават за нови продукти, промоции или други активности. В зависимост от вида му можете да го изпращате периодично (например за седмични намаления) или еднократно (например за някоя новост в сайта Ви). Бюлетинът е не само добра причина хората да се абонират, но и начин да показвате продуктите си на аудитория, която вече има интерес към тях.

  • Предоставяйте добре подбрано съдържание, предназначено специално за абонатите Ви. Освен за класически рекламни послания, тук е подходящо място за по-дълго и ексклузивно съдържание. Един пример: ако имате магазин за модни стоки, можете да направите месечен бюлетин, в който представяте актуални тенденции и идеи за съчетаването на дрехите и аксесоарите.

  • Предложете подарък при абониране. Няма по-добър начин да привлечете човек в списъка си от това да му дадете нещо безплатно! Тук има много варианти, но за онлайн магазините често използвани са промо кодове за отстъпка или безплатни мостри.

Не забравяйте, че съгласно GDPR разпоредбите всеки потребител, който е оставил имейла си – независимо дали за да получи отстъпка или при създаване на потребителски профил –  трябва да е дал изрично съгласие (например с отбелязване на специално поле), че иска да получава съобщения от вас. 

Как да сегментирате своя мейлинг лист?

За да бъдат успешни мейлингите Ви, те трябва да носят правилното послание на правилната аудитория. В списъка Ви например може да има хора, които все още не са купували нищо, а също и редовни клиенти. Правилната Ви стратегия е да сегментирате листа си и да подхождате различно към всеки вид потребители. Най-просто можете да разделите контактите на 3 типа:

  • Потенциални клиенти, които още не са правили поръчка – те може да са се регистрирали, за да получат код за отстъпка или просто от интерес, но все още не са поръчвали от вас. Целта е да ги накарате да го направят.

  • Ангажирани потребители – това са клиенти, които са купували от вас един или повече пъти, или пък са започнали поръчка, но не са я завършили. Основната Ви цел е да ги накарате да останат Ваши клиенти и да поръчват отново.

  • Неактивни клиенти – такива, които не са купували от вас дълго време (периодът зависи от типа продукти) и са спрели да отварят и кликат на имейлите, които им изпращате. Тук главната цел на кампаниите Ви ще е да направите тези потребители активни отново.

Докато регулярния бюлетин можете да разпращате до всички контакти, за всеки от тези три типа потребители имате възможност да създадете и отделни имейл кампании, с които да повишите продажбите си.

Идеи за кампании към хората от списъка Ви, които все още не са започнали поръчка

Ако Вашият мейлинг лист вече има набрана аудитория, следващата стъпка е да ги подтикнете към поръчка. Ето няколко идеи за мейлинг кампании къмпотребители, които току-що са се регистрирали за Вашия нюзлетър:

  • Welcome имейл, с който да ги приветствате в “семейството” на Вашия бранд. Използвайте тази възможност, за да им благодарите за интереса и да подчертаете отново предимствата на Вашите продукти и мисията на бранда. След това можете да им предложите специална оферта за добре дошли – например отстъпка, безплатна доставка или подарък.

  • Ако след този първи имейл потребителите все още не са направили поръчка в рамките на определен период, продължете с така наречените nurture имейли. С тях не целите директна продажба, а по-скоро да останете в съзнанието на хората. Добра идея е да им изпратите нещо забавно или образователно, обвързано с Вашия бранд или продукти.

  • След 2-3 nurture имейла е време отново да опитате да конвертирате потребителите, които още не са направили поръчка. На този етап можете да им изпратите оферта, на която не могат да устоят – например отстъпка, валидна само 24 или 48 часа.

Как да задържите ангажираните потребители и да увеличите техните поръчки?

След като вече имате сегмент от потребители, които са направили една или повече поръчки, Вашата цел е да ги задържите като клиенти. Ето няколко често използвани тактики, с които ще увеличите шанса за завършване на поръчка в магазина си:

  • Потвърждение за поръчка и информация за доставка. Това е един лесен начин да увеличите лоялността на своите клиенти. В повечето случаи е достатъчен обикновен имейл за потвърждение или благодарност за направената поръчка. Но знаете ли, че може да използвате това съобщение и като възможност за реклама? Добра идея е в него да добавите и още предложения, например Тези предложения биха допълнили идеално продуктите, които сте поръчали днес.

  • Напомняне при изоставена количка. Според различни статистики процентът на незавършените поръчки в онлайн магазините е между 60% и 80%. Да, звучи наистина разочароващо: превели сте посетителя си по целия път на покупката и той я изоставя на финалната права. Но продуктите, оставени в количката, съвсем не са “обречени”. Ако разполагате с имейл адреса на клиента, можете да изпратите напомнящо съобщение. В него покажете добавените продукти в количката и сложете линк към нея. Добра идея е в текста да създадете “чувство за спешност” – например споменете на клиента, че ако не побърза, продуктите могат да бъдат закупени от друг посетител. Някои търговци дори предлагат допълнителна отстъпка за завършване на поръчката.

  • Автоматизирани имейл кампании – тук можете да развихрите въображението си с кампании, които се разпращат автоматично при определени събития. Ето един пример: ако обикновено лоялните Ви потребители поръчват 1 път месечно, изпратете специална оферта на тези, които поръчват по-рядко. На клиентите, които пък поръчват по-често от обичайното, можете да дадете отстъпка като знак на благодарност. Промоционални оферти за рождения ден на Вашите потребители (ако разполагате с тази информация) също са страхотен начин да ги зарадвате.

  • Не-автоматизирани имейл кампании. Най-често това е месечен бюлетин с промоции или нови продукти, който се изпраща до всички клиенти. Но освен него, можете да използвате и информацията, която имате за потребителите си, за да ги сегментирате и да им изпращате по-конкретни предложения: само за жени, само за мъже, само за хора, които са поръчвали определен продукт и т.н.

  • Ремаркетинг. Много получатели възприемат рекламните послания от електронната си поща като персонални съобщения – особено ако текстът им е добре написан. Това прави имейл маркетинга изключително подходящ избор за ремаркетинг. Един от вариантите за такъв тип кампания е да изпращате напомнящ имейл с разглежданите продукти, за които клиентът не е направил поръчка. Тук предложението за допълнителна отстъпка също ще е много ефективно.

Неактивни клиенти в мейлинг листа

С времето дори редовни клиенти, които преди са купували от вас, може да спрат да поръчват или дори да отварят имейлите Ви. Тук е моментът да опитате да ги реактивирате. Подгответе кампания за потребители, които не са поръчвали от определено време със специална отстъпка в стил Липсвахте ни.

Ако дори тогава получателите не кликнат на линка с промоцията, може да изпратите нов имейл с кратка анкета, чрез която да проверите защо този клиент е спрял да се интересува от Вашите продукти. На база на отговорите, които получите, отново можете да сегментирате клиентите и да продължите комуникацията с тези, които смятате, че бихте могли да си върнете. 

Какви инструменти можете да използвате за магазина си?

Сред най-предпочитаните опции в момента е MailChimp. Препоръчваме да изпробвате него, тъй като е лесен за ползване и е подходящ за хората, които тепърва стартират в тази област. MailChimp има и безплатна версия. Тя ще Ви даде всички нужни функционалности за създаване, автоматизиране и управление на кампании.

В своя GombaShop™ магазин можете да добавите собствено поле за абониране през средата за разработка. Има и още по-лесен вариант – използвайте някое от безплатните решения като Sumo. Адресите, попълнени във формата, след това ще можете да разглеждате в MailChimp акаунта си и да използвате за кампании. Ако имате нужда от помощ за интегрирането или търсите специфично решение, нашите специалисти ще могат да Ви съдействат.

Няколко съвета за по-въздействащи съобщения

За финал отделяме внимание на една важна част, която за съжаление често е пренебрегвана. Освен мощните инструменти, ключово за успеха на кампаниите е и съдържанието на имейлите. Как можете да го направите въздействащо за аудиторията? Ето няколко съвета:

  • Обърнете специално внимание на темата (subject line). Тя е първото, което получателят вижда от имейла. И за да не бъде единственото, трябва да бъде достатъчно ефективна. Съветваме Ви тя да е максимално кратка и ясна. Цифрите и споменаването на промоции винаги работят, но не прекалявайте с крещящи или подвеждащи послания.

  • Използвайте приятелски тон. Имейлът е персонален канал за комуникация. Тук можете да пишете в единствено число, да използвате обръщение по име (тази функционалност е предлагана от повечето имейл маркетинг инструменти) и по-опростен език. Получавали ли сте съобщение, в което подателят е например Anne from Google? Това съвсем не е случайно. Използването на лични имена е добър начин да скъсите дистанцията с хората и увеличава шанса съобщението да бъде отворено.

  • Обособете ясен call-to-action. Всеки имейл (като всяка реклама) трябва да има една определена цел. Call-to-action бутонът е мястото, където Вашите клиенти предприемат желаното от вас действие – например да разгледат новите продукти или да завършат поръчката си. Затова поставете своя на видно място и в текста му използвайте кратко и въздействащо послание.

  • Тествайте, тествайте, тествайте. Ако имате голям списък или повече бюджет за реклама, тази стъпка е просто задължителна. Експериментирайте с различни видове теми на съобщението, текста, дизайна и аудиториите. Понякога една малка промяна може да доведе до огромна разлика в резултатите.

  • Анализирайте и оптимизирайте. Повечето имейл маркетинг инструменти предлагат доста подробни отчети за кампаниите: колко хора са отворили, колко са отворили определен линк, кои линкове са били последвани най-много пъти, кои съобщения са отваряни от повече хора и още много. На база анализите ще можете да оптимизирате бъдещите имейл кампании, така че да стават все по-ефективни.