5 популярни е-commerce scam-а и как да ги избегнете

Последно обновяване: 18 април 2023

През 2021 e-commerce продажбите в световен мащаб са около 5.2 трилиона долара, а очакваната стойност за 2026 е около 8.1 трилиона долара. Впечатляващо, нали?

Същевременно загубите в следствие на е-commerce измами са коствали на сектора цели 41 милиарда долара за 2022.

Никой не е застрахован от опити за атаки, но със сигурност има начини да се подготвите. Тук ще ви запознаем с пет от най-популярните scam практики и основни съвети как можете да ги избегнете.

1. Имейл scam.

Имейлът е един от любимите инструменти на онлайн измамниците. Когато става въпрос за онлайн търговия, най-често срещани са лъжливите имейли, в които изпращачът се представя за вашата е-commerce платформа, доставчика ви на домейн и хостинг или решение за разплащане.

Най-често целта на имейла е да ви изпрати към външен сайт, където да въведете данните си (включително и данни за картата си).

Как да се предпазите от такъв тип scam?
   • Използвайте надежден имейл клиент като Gmail или Protonmail. Те лесно разпознават такъв тип съобщения и автоматично ще ги изпратят в Spam папката.
   • Винаги проверявайте имейла и сайта на изпращача – URL адресът му трябва напълно да съвпада с този на услугата. Някои измамници са много находчиви и сменят само една буква, затова проверявайте внимателно.
   • Надеждните услуги за онлайн търговия, домейн или хостинг никога не биха ви поискали лични данни по имейл.
   • Ако имате някакви съмнения, се свържете по телефона или на официалния имейл за контакти на доставчика на услугата ви.

 

2. Refund fraud (измама при връщането на продукт).

Това е доста изобретателна стратегия, с която измамниците целят да получат неправомерно средства от върнати продукти. Най-често използват някой от тези подходи:
   • Вместо да върнат реално закупения продукт, клиентите изпращат подобен, но по-стар или по-евтин артикул – и така генерират печалба.
   • Преди да върнат продукта, взимат от него ценни части.
   • Връщат празна кутия.

За да се предпазите от такъв тип измами, преди всичко подгответе детайлна политика за връщане и при необходимост се съветвайте с юрист. Проверявайте всеки върнат продукт внимателно, преди да върнете парите.

 

3. Friendly fraud (измама с отмяна на плащане).

Тук сценарият е следният:
   1. Потребител прави поръчка от сайта ви с кредитна или дебитна карта.
   2. След това се свързва с банката си и казва, че някой е направил поръчката без негово знание.
   3. Банката връща парите на клиента, ако одобрят искането му.
   4. Така той получава безплатен продукт. А при връщането на средствата му, вие плащате таксите.

Звучи доста неприятно, нали? Все пак банките правят детайлни проверки, преди да върнат парите. Ако възникне такова искане и банката се свърже с вас, е добре да предоставите максимално много информация за трансакцията. При необходимост се свържете със своята е-commerce платформа за съдействие.

Има и платени услуги от фирми, които се специализират в намаляването на разходите ви от фалшиви заявки за отмяна на плащане. Проучете за такива, ако имате много подобни казуси.

 

4. Покупки с откраднати данни за карта.

Ако се сдобият с данните на чужда карта, много измамници се опитват да пазаруват с тях – и се възползват от незащитени онлайн магазини.

Най-сигурният начин да се предпазите от тези измами е като използвате надеждни методи за плащане. Те трябва да имат 3D протокол за сигурност (потвърждение с SMS преди плащане) и автоматични системи, които засичат подозрителни трансакции.

 

5. Кражба на акаунт в онлайн магазина ви.

Ако откраднат или налучкат данните за логин на някой ваш клиент, измамниците могат да направят поръчка или да използват наличен ваучер. Друг сценарий е да сменят паролата и да изнудват жертвата за пари, за да върнат акаунта.

Ето как да предпазите клиентите си от този тип атака:
   • Най-често кражбите на акаунт стават с налучкване на паролата. Затова винаги изисквайте потребителите да изберат достатъчно сложна парола и да не я използват за други сайтове.
   • Не предоставяйте пароли на клиентите по имейл или в комуникация с тях в социалните медии. Ако са забравили паролата си, винаги да заяват смяната ѝ от сайта ви.

Ако искате да развивате успешен онлайн бизнес, трябва да изберете надеждна платформа, в която клиентите ви ще пазаруват спокойно. Доверете се на GombaShop™ – нашата платформа използва само надеждни допълнения и методи за плащане и предоставя хостинг с Firewall и бекъп на данните.

Сега можете да се възползвате от безплатен 14-дневен тест и 40% отстъпка при сключване на годишен абонамент. Започнете тук.