3 ценови модела, които можете да приложите за онлайн бизнеса си

Последно обновяване: 8 декември 2023

Определянето на цените е сложна задача за онлайн предприемачите… особено ако тепърва навлизат в е-commerce. Но няма как да не му обърнете внимание – според повечето проучвания конкурентната цена е основен мотивиращ фактор потребителите да изберат определен бранд.

Как да изберете цени, които привличат клиентите и същевременно носят достатъчно голяма печалба на бизнеса ви? Тук ще ви представим трите най-популярни модела, които можете да следвате.

1. Ценообразуване, базирано на разходите ви за продуктите

Популярно на английски като cost-based pricing

Това е най-често използваната стратегия в е-commerce. Най-просто казано тя работи така:

  • Пресмятате всички разходи, които имате за някой ваш продукт. Те включват: необходими материали и заплащане за труда ви (ако произвеждате сами продуктите си) или цената, на която купувате продукта (ако се занимавате с дропшипинг); други допълнителни разходи.
  • Добавяте към тях марж на печалба (сумата, която искате да печелите от продажбата). Така ще получите базовата цена на продукта си. Не забравяйте, че тя трябва да е достатъчно примамлива и конкурентна.
  • Повтаряте процеса за всички различни артикули от онлайн магазина ви.

Ако искате да научите повече за този модел и за други фактори, които трябва да предвидите (например фиксираните разходи за бизнеса ви), прочетете нашата детайлна статия.

2. Пазарно ориентирано ценообразуване

Популярно на английски като market-based pricing

Това е стратегия, при която основната ви отправна точка са цените на конкурентите. Най-често се използва в много наситени пазари, където просто не можете да допуснете да продавате на прекалено висока или прекалено ниска цена.

Този подход изисква да следите конкурентите си постоянно. Ако имате по-голям онлайн бизнес, можете да проучите услугите за price tracking (автоматизирано следене на цените на конкурентите) или да се обърнете към консултантска компания, която е експерт в пазарното позициониране.

Ето един бърз пример, който илюстрира защо е важно постоянно да следите цените на конкурентите си:

  • Предлагате чай и аксесоари за чай и имате два основни конкурента.
  • Има нов чаен сет, който и вие, и конкурентите ви предлагате. Искате вие да сте с най-изгодното предложение и затова го продавате с начална цена само 80 лв.
  • Впоследствие забелязвате, че цените на сета при основните ви конкуренти са много по-високи и те го предлагат съответно за 115 лв. и 130 лв.
  • Това означава, че можете да си позволите да вдигнете цената например на 100 лв. Така все още ще продавате на най-ниската цена, но ще имате много по-голям марж на печалба.

3. Динамично ценообразуване

Популярно на английски като dynamic pricing

Това е малко по-сложна за реализиране стратегия, но много печеливша. При нея чрез автоматизиран софтуер, който работи с голямо количество данни, се взимат предвид всички фактори:

  • Цените на конкурентите.
  • Търсенето на пазара в момента.
  • Сумата, която потребителите са склонни да плащат (популярно на английски като willingness to pay) и други.

На база на тези параметри софтуерът може да ви препоръча цени за конкретни ваши продукти.

С това не се изчерпват всички прилагани методи за ценообразуване. Има например: потребителски ориентирано ценообразуване, penetration pricing (предлагане на много ниска цена при стартирането на бизнеса ви, за да привлечете клиенти), loss leader pricing (продавате определен продукт твърде евтино, дори на загуба, с идеята да привлечете интерес към останалите си предложения) и други…

Проучете и тях, ако искате да тествате повече опции. И не забравяйте, че избирането на стратегия не е строго определено и не е “завинаги”. Онлайн магазинът ви може да комбинира няколко ценови стратегии в зависимост от продуктите ви, конкурентите, сезонността и още… 

 

Искате да стартирате собствен онлайн магазин, в който е лесно да редактирате цените на единични или на групи продукти, както и да стартирате разнообразни промоции? Започнете сега с GombaShop™ и се възползвайте от безплатния 14-дневен тестов период и 40% отстъпка при сключване на годишен абонамент. Започнете тук.