Бизнес план

Това е документ, който накратко описва с какво се занимава бизнесът ви, как се позиционирате на пазара, какви са конкурентните ви предимства, състоянието на финансите ви и плановете ви за бъдещето.

Всеки един бизнес, независимо от дейността и големината си, трябва да знае къде се позиционира и да има ясна визия за бъдещето си. Дори тепърва да стартирате в онлайн търговията, е важно да разработите бизнес план – документ, който описва същността на вашия бизнес. Той представя какво точно правите, анализира състоянието на пазара и конкуренцията, определя целите ви и изяснява какво е необходимо, за да ги постигнете.

Бизнес планът ще ви е полезен в много отношения: да си определите реалистични цели; да планирате по-добре големите си кампании и партньорства; по-лесно да въвеждате в дейността си нови служители; да презентирате пред инвеститори и още.

Има различни методи за съставянето му, но независимо как подходите, има някои задължителни елементи, които ще ви представим в сбит вариант тук. Стремете се в бизнес планът ви да е максимално кратък, ясен и подреден – опитайте се да съберете всичко в 6-7 страници.

Най-важните елементи за всеки бизнес план.

1) Резюме (executive summary).

Кратко обобщение (препоръчваме да е между 1 и 3 страници) на цялата информация, която ще представите след това. Резюмето е мястото, в което събирате наистина най-важното за бизнеса ви и показвате защо си заслужава хората да му обърнат внимание. Можете да напишете тази част и накрая, когато вече имате всички необходими детайли.

2) Информация за бизнеса ви.

В тази част се представяте по-подробно. Опишете кога и как е стартирал бизнесът ви, основните моменти от историята ви, идеята зад името и слогана. Представете типа на бизнеса си (например B2B, B2C) и в какво се състои дейността ви. Ако сте по-голяма компания, опишете накратко структурата и ролята на всеки служител. 

3) Описание на продуктите ви.

Тук представете всички свои продукти (или поне категории продукти), основните им характеристики (цена, произход, материали, начин на изработка, предимства). Трябва да става ясно за всеки от артикулите защо е в портфолиото ви, за кого е предназначен и как ще допринесе за развитието ви.

4) Анализ на пазара.

Представете накратко нишата, в която действате. Какви хора таргетирате? Голяма ли е конкуренцията и кои са директните ви конкуренти? Какви са тенденциите и бъдещите очаквания за нишата ви? Обобщете всички тези данни в рамките на 1-2 страници.

5) Маркетинг план.

Ключов раздел, в който описвате какъв бранд искате да създадете и как ще генерирате продажби. Опишете каналите си за продажби (например онлайн магазин, физически магазин, партньорски локации), каналите за комуникация (например социални медии, имейл маркетинг) и основните типове маркетинг активности, които ще организирате.

6) Анализ на финансите.

Идва време и за финансовата част. Тук представете отчет за приходите и разходите си, кои са активите и пасивите ви, както и какви са прогнозните ви разходи и печалби за предстоящите периоди.

Business Model Canvas.

Има и още по-сбит вариант на бизнес плана – нарича се Business Model Canvas. Това е документ в табличен вид, който в една страница обобщава най-ключовите елементи от дейността ви. Ако не можете да отделите време за подробния бизнес план, описан по-горе, ви съветваме поне на първо време да попълните Business Model Canvas. Ще откриете много безплатни шаблони за него онлайн.

Защо GombaShop™ е правилното решение?

GombaShop™ не е просто платформа, която Ви предоставя работещ и страхотно изглеждащ онлайн магазин, GombaShop™ е напълно нова концепция за правене на онлайн бизнес, минимализираща риска, свързан с големи първоначални инвестици и позволяваща на интернет предприемачите да се съсредоточат върху маркетинга на предлаганите от тях продукти.

Интернет магазините, създадени на нашата платформа, са подходящи както за търговци, така и за производители, или артисти, а гъвкавите абонаментни планове ги правят изключително достъпни и лесни за ползване.