Как да създадете своя бизнес план – пълно ръководство

Последно обновяване: 17 януари 2024

Ако имате идея за стартирането на собствен бизнес или сте поне малко запознати с е-commerce, със сигурност сте чували тези две вълшебни думи: бизнес план.

За някои предприемачи той е неизменна част от успеха, за други е просто излишна формалност, а трети дори не знаят какво точно представлява.

В това детайлно ръководство ще се запознаем отблизо с бизнес плана и как той може да ви помогне да развивате своя онлайн магазин.

1. Какво е бизнес план?

Това е документ, който описва най-важната информация за бизнеса ви, анализира пазара и конкурентите ви, поставя целите пред вас и определя необходимите ресурси и действия, които ще ви помогнат да ги постигнете.

Както виждате, това е много информация, за която се изисква сериозно проучване и работа. Но все пак е важно да я обобщите така, че да е максимално кратка и разбираема – както за вас, така и за бъдещите ви партньори.

2. Трябва ли ми бизнес план?

Онлайн търговията става все по-популярна. Днес е по-лесно от всякога да стартирате е-commerce бизнес и да създадете сайт с много функционалности, който лесно да променяте и надграждате. Вече не представлява особена трудност да се сдобиете с различни видове продукти от почти всеки край на света, а дропшишинг моделът става все по-предпочитан.

Тези тенденции доведоха до появата на една философия, която можем да обобщим като “ще се уча в движение”. Все повече предприемачи избират да се пуснат в дълбокото, без да имат особена подготовка, и да адаптират подходите и целите си, докато управляват бизнеса си. Разбира се, няма лошо да експериментирате и понякога да работите на сляпо, особено в динамична сфера като е-commerce. Но това крие своите рискове. Ако не знаете накъде отивате и нямате ясни принципи в работата си, вероятно ще изразходвате напразно много време и средства.

Именно затова бизнес планът ще ви бъде ценен помощник и ориентир.

Какви са предимствата да го имате?

  • Бизнес планът ви помага да имате ясна визия за компанията си и да поставяте реалистични и измерими дългосрочни цели, които след това да разбиете на по-специфични задачи.
  • Той ще е един от основните ви помощници, ако имате нужда от финансиране и ще се срещате с инвеститори – този документ вероятно ще е първото нещо, което те ще искат да видят. Простата истина е, че по-добре финансираните компании имат по-големи шансове да успеят. Именно затова бизнес планът е толкова важен, ако имате мащабни цели.
  • Когато онлайн магазинът ви започне да се разраства, можете да запознавате новите си служители с бизнес плана. Така ще сте сигурни, че всички се движите в една посока и инвестирате времето и усилията си в правилните активности.
  • Ако планирате някоя по-голяма кампания или партньорство с друг онлайн магазин, бизнес планът ще ви помогне да проверите дали идеята ви съвпада с дългосрочните ви цели и дали инвестицията ще си заслужава.

3. Как да създам своя бизнес план?

Има различни подходи при подготвянето на този документ, но основните му части общо взето са еднакви при всеки от тях. Тук ще ви представим най-важните елементи, които е добре да включите. Имайте предвид, че всяка от тях ще представим съвсем накратко, защото повечето от подтемите са толкова обширни, че могат да бъдат разгледани в отделна статия. Към някои от разделите ще добавим и полезни линкове, от които можете да научите повече по темата.

И не забравяйте – бъдете максимално кратки и ясни (опитайте се да съберете всичко в 6-7 страници) и говорете в конкретика, все пак става за бизнес. Целта на документа е да систематизирате ключовата информация за компанията ви.

1) Резюме (executive summary).

Това е кратко обобщение на целия ви бизнес план, като в него е задължително да включите описанието на бизнеса си, информация за целевия ви пазар и конкуренцията, конкурентните ви предимства и възможностите за развитие.

Препоръчителният обем на тази част е от 1 до 3 страници. Можете и да я напишете накрая, когато вече разполагате с цялата информация за бизнеса си. Но обърнете на резюмето специално внимание и се стремете то да е грабващо и полезно – инвеститорите и бъдещите ви партньори най-често ще гледат обобщението и по него ще преценят дали си заслужава да четат останалата част.

2) Информация за бизнеса ви.

Това е мястото да направите грабващо и професионално представяне. Започнете с базовата информация: име, слоган, основната ви концепция, ключови елементи от бранд идентичността ви. Опишете с няколко изречение дейността си, типа на бизнеса си (B2C, B2B или други).

Тук имате възможност да опишете историята си и ключовите моменти от пътя ви – ако сте от по-дълго време на пазара. Представете накратко и структурата на бизнеса си, екипа и ролите, които всеки изпълнява.

Повече по темата:

3) Описание на продуктите ви.

Вече идва моментът да влезете в повече детайли. В този раздел трябва да изредите всички свои продукти (или категории продукти, ако онлайн бизнесът ви е по-голям), и основна информация за тях: цена, описание и основни характеристики, произход (начин на производство, ако ги създавате сами), предимства.

Важно е за всеки от артикулите да се обосновете защо го добавяте в портфолиото си и с какво ще допринася за развитието на бизнеса ви.

Повече по темата:

4) Анализ на пазара.

Тук е мястото да представите накратко къде се позиционира бизнесът ви. Кой е целевият пазар и коя е таргет аудиторията ви? Наситен ли е пазарът и има ли достатъчно голямо търсене? Кои са основните ви конкуренти и какви са предимствата и недостатъците в сравнение с тях? Отговорете на всички тези въпроси в рамките на 1-2 страници (знаем, че е трудно за обобщаване, но включете само най-важните данни).

Повече по темата:

5) Маркетинг план.

Този раздел обобщава всичко за позиционирането на бранда ви и начините, по които ще генерирате продажби. Ето най-важните елементи, които да опишете: посланията на бранда ви; основните канали за комуникация и продажби (Instagram, Facebook, TikTok, мейлинг, Google Ads и други); основните видове кампании и промоции.

Повече по темата:

6) Анализ на финансите.

Тук е мястото, където да говорите в повече конкретика за финансовата част. Ето най-важното, което да опишете:

  • Отчет за приходите и разходите за последните години (ако бизнесът ви не е нов).
  • Основните разходи за бизнеса ви (еднократни или регулярни). Те могат да включват: е-commerce платформа, снабдяване с продуктите, наем, счетоводни разходи и други.
  • Активите ви (налични средства, оборудване, материали и други).
  • Марж на печалба, който ще имате от различните видове продукти.
  • Очаквани приходи и прогнозиран растеж за следващите няколко месеца или година.

4. Business Model Canvas.

Business Model Canvas е удобен шаблон, който обобщава в табличен вид най-важните точки от бизнес плана ви. Разбира се, информацията в него е много сбита, но ще ви е полезна за бърза справка. Ако пък сте от предприемачите, които предпочитат да учат всичко в движение и не искате да подготвяте подробен документ по стъпките, описани по-горе, ви съветваме на първо време поне да попълните Business Model Canvas.

Ето как изглежда той:

Изтеглете безплатно шаблон за Business Model Canvas, който можете да попълните със своята информация.

5. От план към действие.

Планът е нищо, ако не бъде приведен в действие. След като структурирате основната информация за компанията ви, е време да формулирате своите цели: ясни, измерими, реалистични, подходящи за бизнеса ви и с конкретен срок (тоест така наречените SMART цели). Приоритизирайте задачите си и започнете да действате по тях.

Имайте предвид, че бизнес планът не се прави веднъж завинаги. Е-commerce е динамична сфера, а и освен това с разрастването на онлайн магазина ви може да добавите нови таргет пазари (съответно и конкуренти), повече продукти и други промени. Обновявайте своя документ редовно.

Вече имате бизнес план или поне основна идея за стартирането на собствен онлайн магазин? Лесно е да го създадете с GombaShop™. Платформата ни предлага всички необходими инструменти за един съвременен онлайн магазин. Ако се регистрирате сега, можете да се възползвате от безплатен 14-дневен тестов период и 40% отстъпка при сключване на годишен абонамент. Започнете тук.