Сайт за електронна търговия, който предлага продукти от много различни търговци на голяма аудитория.
Маркетплейс (marketplace) за електронна търговия е сайт, в който могат да се публикуват различни продукти, идващи от множество доставчици, магазини или лица. Всеки от продавачите печели процент от успешно реализираната продажба, а една част отива и за съответния marketplace. Популярни такива сайтове са Amazon, eBay, Etsy и AliExpress.
В маркетплейса потенциалните клиенти имат възможността да търсят и разглеждат продукти, да сравняват цените на различните бизнеси и след това да закупят стоката директно от продавача. Инвентарът се държи от продавачите, а не от компанията, управляваща маркетплейса.
Голямо предимство на този тип търговия е, че клиентите могат да открият на едно място голямо разнообразие от продукти и съответно лесно да сравнят цените. А за малките търговци такъв тип търговия е възможност да намалят маркетинговите си разходи, получавайки повече видимост за продуктите си.
Плюсове на Marketplace-ите:
- Имат удобен интерфейс и е лесно да публикувате продуктите си. Буквално всеки може да продава в такава платформа.
- Голяма видимост. Най-популярните marketplace-и са посещавани от милиони хора дневно. Освен това самият бранд на платформата (ако е разпознаваемо име) ще създаде повече доверие към вашата марка.
- Спестявате време и усилия. Не инвестирате време в изграждането и поддъжрането на онлайн магазин. Имате и лесни опции за промотиране на продуктите си директно в съответния marketplace и не е нужно да разучавате платформи за реклама.
Минуси на Marketplace-ите:
- Голяма конкуренция. Заради голямата си популярност marketplace-ите са пренаситени с продукти от различни продавачи и е трудно да изпъкнете.
- Комисиони. Печелите по-малко от всяка продажба, защото тези сайтове взимат процент от печалбата и може да имат други такси.
- По-малка разпознаваемост на марката. Брандът ви все пак е под шапката на marketplace-a, а и потъва сред многото конкуренти, които продават на същото място.
- Трудно е да изградите лоялност към марката ви, защото не комуникирате директно с клиентите си.
- Изцяло зависите от платформата, на която са качени продуктите ви. Ако тя стане неактивна или профилът ви е санкциониран по някаква причина, продажбите ви на практика спират.
Добра практика е да използвате комбинация както от собствен онлайн магазин (като основен канал за генериране на продажби), така и маркетплейси (като начин да достигнете до още повече купувачи).